HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
04.11.2022
Åpen og inkluderende intern krisekommunikasjon kan bygge tillit og gjøre det lettere for ansatte å takle en vanskelig krisesituasjon. Likevel får ansatte ofte færre muligheter til å ytre egne idéer og synspunkter når kriser oppstår. Dette kommer frem i en fersk studie om intern krisekommunikasjon på hoteller og restauranter i Norge og Finland under koronapandemien.
Covid-19 pandemien medførte store utfordringer for hoteller og restauranter, med nedstengning, økonomisk tap og permittering av ansatte. Situasjonen under pandemien illustrerte betydningen av effektiv krisekommunikasjon - både internt og eksternt - for å håndtere de negative effektene av krisen på en best mulig måte. Ikke minst opplevde ledere store krav til den interne krisekommunikasjonen, for å skape forståelse, trygghet og tillit blant ansatte i en svært vanskelig og uforutsigbar situasjon.
Hvorfor er intern krisekommunikasjon viktig?
En fersk studie av intern krisekommunikasjon i hoteller og restauranter i Norge og Finland under covid-19 krisen, viser at åpen og inkluderende ledelse og krisekommunikasjon var avgjørende for å skape tillit til ledelsen og for å få til effektiv kommunikasjon (Haavisto & Linge, 2022). Videre bidro åpenheten rundt den vanskelige krisesituasjonen til at ansatte i hotell- og restaurantbedrifter klarte å forstå og skape mening ut av den akutte og vanskelige situasjonen.
Mange ansatte opplevde at de fikk færre muligheter til å kunne delta i diskusjoner omkring beslutningsprosesser under krisen, enn de hadde opplevd før krisen. Noe av årsaken til dette var mye usikkerhet knyttet til hvordan pandemien skulle håndteres og begrenses, som medførte store utfordringer og uoversiktlige situasjon
Gå til medietHvorfor er intern krisekommunikasjon viktig?
En fersk studie av intern krisekommunikasjon i hoteller og restauranter i Norge og Finland under covid-19 krisen, viser at åpen og inkluderende ledelse og krisekommunikasjon var avgjørende for å skape tillit til ledelsen og for å få til effektiv kommunikasjon (Haavisto & Linge, 2022). Videre bidro åpenheten rundt den vanskelige krisesituasjonen til at ansatte i hotell- og restaurantbedrifter klarte å forstå og skape mening ut av den akutte og vanskelige situasjonen.
Mange ansatte opplevde at de fikk færre muligheter til å kunne delta i diskusjoner omkring beslutningsprosesser under krisen, enn de hadde opplevd før krisen. Noe av årsaken til dette var mye usikkerhet knyttet til hvordan pandemien skulle håndteres og begrenses, som medførte store utfordringer og uoversiktlige situasjon