Fontene forskning
17.12.2019
Inkluderende forskning brukes på norsk som betegnelse på forskning hvor individer ikke bare blir forsket «på», men deltar gjennom hele forskningsprosessen som medforskere i kraft av sin brukererfaring.
Den første boka om medforskning som kom på norsk, handlet om personer med psykiske helseutfordringer (Borg & Kristiansen, 2009), og det skulle gå ti år før den andre norske boka om medforskning kom ut. Det dreier seg om den foreliggende boka som har som tema medforskning sammen med personer med utviklingshemming. I tiårsperioden mellom de to bokutgivelsene har det vært gjennomført flere prosjekter hvor personer med utviklingshemming har vært medforskere. Enkelte av disse prosjektene har vært beskrevet i rapporter og artikler, men dette er første gang at en større bredde av norske erfaringer fra inkluderende forskning blir presentert samlet. Boka betegnes som en metodebok som en håper kan stimulere til større grad av tilrettelegging for medforskning og til videre utvikling av metoder for inkluderende forskning.
TEORETISK BYGGER BOKA på engelskspråklig litteratur basert på forskning utført i England og Australia hvor de første medforskningsprosjektene ble gjennomført på slutten av 1980-tallet. Medforskning har sammenheng med ulike former for aksjonsforskning, bygger på samarbeid og varierer blant annet ut fra i hvilken grad medforskere har eierforhold til forskningsprosessen. Denne bokas redaktører støtter seg til de britiske forfatterne Walmsley og Johnson (2003) som mener at begrepet inkluderende forskning kan ses på som et paraplybegrep som dekker flere ulike retninger. Boka bygger dessuten på grunnleggende prinsipper som er formulert av Walmsley og Johnson (2003). Det dreier seg om at medforskerne skal ha eierskap til prosessen, forskningen skal fremme deres interesser og være basert på samarbeid. I tillegg skal medforskerne kunne utøve noe kontroll over forskningsprosessen, og både forskningsspørsmålet, prosessen og rapporter skal være tilgjengelige. Forfatterne viser dessuten til at det også er et argument for medforskning at mottakere av offentlige tjenester gjennom lovverket har fått en mer aktiv brukerrolle og at Norges Forskningsråd etterspør større grad av brukermedvirkning i forskning.
Boka er delt i fem deler. Innledningen, del 1 og avslutningen, del 5 er skrevet av bokas to redaktører. I innledningen presenteres utviklingen av inkluderende forskning og den teorien boka bygger på mens avslutningen peker på betydningen av inkluderende forskning, utfordringer og mulige veier videre. Hoveddelen av boka, del 2 og 3, beskriver gjennomføring av to forskningsprosjekter hvor gangen i pr
Les opprinnelig artikkelTEORETISK BYGGER BOKA på engelskspråklig litteratur basert på forskning utført i England og Australia hvor de første medforskningsprosjektene ble gjennomført på slutten av 1980-tallet. Medforskning har sammenheng med ulike former for aksjonsforskning, bygger på samarbeid og varierer blant annet ut fra i hvilken grad medforskere har eierforhold til forskningsprosessen. Denne bokas redaktører støtter seg til de britiske forfatterne Walmsley og Johnson (2003) som mener at begrepet inkluderende forskning kan ses på som et paraplybegrep som dekker flere ulike retninger. Boka bygger dessuten på grunnleggende prinsipper som er formulert av Walmsley og Johnson (2003). Det dreier seg om at medforskerne skal ha eierskap til prosessen, forskningen skal fremme deres interesser og være basert på samarbeid. I tillegg skal medforskerne kunne utøve noe kontroll over forskningsprosessen, og både forskningsspørsmålet, prosessen og rapporter skal være tilgjengelige. Forfatterne viser dessuten til at det også er et argument for medforskning at mottakere av offentlige tjenester gjennom lovverket har fått en mer aktiv brukerrolle og at Norges Forskningsråd etterspør større grad av brukermedvirkning i forskning.
Boka er delt i fem deler. Innledningen, del 1 og avslutningen, del 5 er skrevet av bokas to redaktører. I innledningen presenteres utviklingen av inkluderende forskning og den teorien boka bygger på mens avslutningen peker på betydningen av inkluderende forskning, utfordringer og mulige veier videre. Hoveddelen av boka, del 2 og 3, beskriver gjennomføring av to forskningsprosjekter hvor gangen i pr


































































































