- Er det flere som vil ha?
Marianne Knutsen balanserer kelnervant to tallerkener ut på kjøkkenet for å øse opp nye porsjoner av den hvite blomkålsuppa.
- Dette er tredje porsjonen - suppe må være din favorittmat, sier hun til Mikael.
Mikael griper tak i Marianne, ber henne ta av seg brillene.
- Hvilken farge har du på øynene?
- Jeg har blå øyne, og du har brune, svarer hun.
Marianne tar runden rundt bordet. - Du, Madelen har lyse blå.
En etter en blir de seks fireåringene sett av Marianne og hverandre.
Alle har en lekevenn
Vi er i Klyveskogen barnehage i Skien, i base 4 hvor 26 fire-åringer holder hus. Fire ansatte i full stilling har ansvaret for flokken.
Vennskap er grunnstammen i alle aktiviteter i barnehagen, også i samtalen rundt maten.
De kaller det lekevennskap, et begrep som også foreldrene har blitt fortrolige med.
- Lekevennskap er knyttet til handling, mens bestevenner handler om følelsene vi har for hverandre. Alle kan være en lekevenn, sier Marianne Knutsen.
Forskning om mobbing
I forskningsrapporten «Hele barnet, hele løpet Mobbing i barnehagen. Forskningsrapport 2015» skriver professor Ingrid Lund at 67 prosent av de ansatte erkjenner at det finnes mobbing i barnehagen. Undersøkelsen ble gjort blant 81 ansatte ved seks barnehager i Kristiansand kommune.
Lund definerer mobbing slik:
«Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning.»
Alle må ha handlingsplan mot mobbing
- Utestenging går på selvtilliten løs. Hvis barn ofte opplever at de ikke får vær