Utdanning
12.04.2024
Utdanningsdirektoratets råd om kunstig intelligens i skolen er midlertidige og lite forpliktende.
Mange har etterlyst sentrale retningslinjer for bruk av generativ kunstig intelligens (KI) i skolen. 29. februar kom omsider Utdanningsdirektoratet (Udir) med noen råd. Vi oppfatter disse som midlertidige, lite forpliktende og mer som en beskrivelse av nå-situasjonen enn råd som gir god veiledning og retning for lærernes arbeid. Vi er likevel enige i at dette er et vanskelig terreng å orientere seg i, særlig når kartet endres hele tiden, og kompassnåla ikke peker én vei. Nettopp derfor er det viktig at lærerne får den nødvendige støtten de etterspør når KI finner veien inn i klasserommene.
Ifølge Udir skal rådene oppdateres når vi vet mer. Med det tempoet utviklingen har nå, er det for så vidt klokt ikke å låse rådene slik at det må en ny skuddårsdag til for å gjøre en
Gå til medietIfølge Udir skal rådene oppdateres når vi vet mer. Med det tempoet utviklingen har nå, er det for så vidt klokt ikke å låse rådene slik at det må en ny skuddårsdag til for å gjøre en