SKOG
09.12.2019
Alle har hørt eventyret om de tre bukkene Bruse som på vei til setra måtte passere ei bru med et troll under. I overført betydning kan skogsbilveier med bruer preget av svak bæreevne, dårlig veidekke, eller smal kjørebane fortone seg som både utrygt og «trollete» for moderne tømmertransport.
Bruer var hovedtema under årets Fagsamling vei, som ble avviklet i slutten av oktober. Nær 90 deltakere hadde funnet veien til Skogkurs på Honne ved Biri. Årets samling var dessuten fagsamling nummer 30 i rekka.
Hvor mange bruer det totalt finnes langs norske skogsbilveier er det neppe noen som har full oversikt over, men i Innlandet, tidligere Hedmark og Oppland, er det ifølge Carl Olav Holen hos Fylkesmannen i Innlandet ca. 18 500 km skogsbilveier. I tillegg er det ca. 4000 km kommunale veier, 6100 km fylkeskommunale veier, samt 1475 km riks- og Europaveier.
avvirkningen og rundt en tredjepart av landets produktive skogareal. Den som ønsker det, kan jo multiplisere opp for å få et omtrentlig bilde av hva vi dermed snakker om av veier brukt til tømmertransport - hele landet sett under ett.
Alle veier innbefatter et utall bruer i mange varianter: Lange bruer, korte bruer, trebruer, stål- og sementbruer, solide og godt vedlikeholdte bruer og sist, men ikke minst, gamle og styrkemessig tvilsomme bruer. Det er nok å ta av.
Hovedutbyggingen av dagens norske skogsveinett foregikk i stor grad for 40-50 år siden. Det betyr ifølge prosjektleder Martin Bråthen ved Skogkurs at det er mange veier, og dermed bruer, som er gamle sett i forhold til de bilene som i dag frakter tømmer der - gjerne på 24 meter og opptil 60-tonn med fullt lass.
MANGE TROLL UNDER BRUA
Det er mange «troll» som lurer i forbindelse med ei bru. Det mest åpenbare er hvorvidt
Gå til medietHvor mange bruer det totalt finnes langs norske skogsbilveier er det neppe noen som har full oversikt over, men i Innlandet, tidligere Hedmark og Oppland, er det ifølge Carl Olav Holen hos Fylkesmannen i Innlandet ca. 18 500 km skogsbilveier. I tillegg er det ca. 4000 km kommunale veier, 6100 km fylkeskommunale veier, samt 1475 km riks- og Europaveier.
avvirkningen og rundt en tredjepart av landets produktive skogareal. Den som ønsker det, kan jo multiplisere opp for å få et omtrentlig bilde av hva vi dermed snakker om av veier brukt til tømmertransport - hele landet sett under ett.
Alle veier innbefatter et utall bruer i mange varianter: Lange bruer, korte bruer, trebruer, stål- og sementbruer, solide og godt vedlikeholdte bruer og sist, men ikke minst, gamle og styrkemessig tvilsomme bruer. Det er nok å ta av.
Hovedutbyggingen av dagens norske skogsveinett foregikk i stor grad for 40-50 år siden. Det betyr ifølge prosjektleder Martin Bråthen ved Skogkurs at det er mange veier, og dermed bruer, som er gamle sett i forhold til de bilene som i dag frakter tømmer der - gjerne på 24 meter og opptil 60-tonn med fullt lass.
MANGE TROLL UNDER BRUA
Det er mange «troll» som lurer i forbindelse med ei bru. Det mest åpenbare er hvorvidt