AddToAny

Hva mener NRF om de nye retningslinjene?

Arbeidet med nye retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS) har pågått i over to år. Bakgrunnen for arbeidet er Stortingsmelding nr.
13 (2011-2012) Utdanning for velferd - Samspill i praksis. I meldingen ble det vist til at helse- og velferdstjenestene ikke har god nok innflytelse på det faglige innholdet i disse utdanningene. Melding sa også at utdanningene er for statiske, og det ble konkludert med et behov for bedre styring og bedre mekanismer på nasjonalt nivå.

Kunnskapsdepartementet oppnevnte programgrupper for hver enkelt utdanning som har utviklet forslag til retningslinjer. Programgruppene ble satt sammen av representanter fra utdanningene, helse- og velferdstjenestene og studentene. Fagforeninger ble ikke invitert til å delta i programgruppene, noe både radiografforbundet og de andre fagforeningene stilte seg svært undrende til. Gjentatte forsøk på å få utvidet programgruppenes sammensetting førte ikke frem. Det kunne se ut som om man fra departementets side fryktet at helse- og velferdstjenestene ikke ville få ønsket innflytelse i programgruppene dersom man tillot fagforeningene å delta. For forbundene var dette uforståelig og frustrerende da vi så på dette som en god mulighet for å bidra til oppdatering og nødvendige nye prioriteringer i innholdet i utdanningene.
Til tross for at radiografforbundet ikke var del i programgruppen, hadde vi veldig god kontakt med programgruppen og påvirkningsmulighet på deres arbeid, da de fleste medlemmene var kjente for forbundet. Radiografforbundet satt også inne med svært mye
Gå til mediet

Flere saker fra Hold Pusten

Et sikkert vårtegn er når setningen «er du klar for vårens vakreste eventyr» dukker opp.
Hold Pusten 27.03.2024
I offentlig sektor har pensjon tradisjonelt blitt sett på som «utsatt» lønn.
Hold Pusten 27.03.2024
Arbeidsmiljøloven er grunnleggende for arbeidslivet i Norge og gjelder for alle arbeidsforhold, inkludert ansatte i helsesektoren.
Hold Pusten 07.02.2024
Hold Pusten 18.12.2023
Sammendrag Innledning: Deltakelse i aktiviteter som bidrar til kontinuerlig profesjonell kompetanseutvikling (KPK) er viktig for å kunne utføre et forsvarlig radiograffaglig arbeid i stadig utvikling.
Hold Pusten 20.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt