LO Finans
24.09.2019
Den ferske konsernsjefen i DNB ønsker å gjøre egne ansatte i stand til å fylle behovet for ny kompetanse i årene fremover. Kjerstin Braathen sier restrukturering og virkemiddelpakker hører fortiden til.
Man kan saktens lure på hvor mye bank DNB fortsatt er, og i hvilken grad man nå snakker om en ren teknologibedrift. For 40-50 år siden satt 85 prosent av de ansatte i filialer. I dag er andelen nede i 8,5 prosent. Mye av kommunikasjonen med kundene skjer via digitale flater. Trass i de voldsomme omveltningene, mener den rykende ferske konsernsjefen, Kjerstin Braathen (48), at man på ingen måte er i havn.
- Derfor må vi ha en organisasjon som evner å flytte seg inn i nye områder og bygge ny kompetanse straks behovene dukker opp. Det har vi til en viss grad gjort allerede, men det er fortsatt noe av det viktigste vi har på blokken, sier hun.
Bank i tradisjonell forstand
Braathen tar imot LO Finans i toppetasjen på hovedkontoret i Bjørvika, med panoramautsikt mot Munch-museet og Oslofjorden. Det er bare to uker siden hun tok over stafettpinnen etter Rune Bjerke, i bedriften hvor hun har vært ansatt i 20 år.
- Det var deilig komme skikkelig i gang nå. Det har jo vært offentlig kjent siden juni, og jeg var i en prosess en god stund før det også.
BRIKKE: Kjerstin Braathen anser seg selv og de som jobber i DNB som brikker som skal skape en verdi for kundene.
FOTO: OLE PALMSTRØM
Den nye toppsjefen er ikke i tvil om at DNB først og fremst er en bank, slik folk flest oppfatter ordet.
- Og det skal vi fortsette å være. Det vi hjelper kundene med, er grunnleggende det samme: Realisere boligdrømmen, yte arbeidskapital, og så videre. Jeg håper også at vi skal bli flinkere til å hjelpe den enke
Les opprinnelig artikkel- Derfor må vi ha en organisasjon som evner å flytte seg inn i nye områder og bygge ny kompetanse straks behovene dukker opp. Det har vi til en viss grad gjort allerede, men det er fortsatt noe av det viktigste vi har på blokken, sier hun.
Bank i tradisjonell forstand
Braathen tar imot LO Finans i toppetasjen på hovedkontoret i Bjørvika, med panoramautsikt mot Munch-museet og Oslofjorden. Det er bare to uker siden hun tok over stafettpinnen etter Rune Bjerke, i bedriften hvor hun har vært ansatt i 20 år.
- Det var deilig komme skikkelig i gang nå. Det har jo vært offentlig kjent siden juni, og jeg var i en prosess en god stund før det også.
BRIKKE: Kjerstin Braathen anser seg selv og de som jobber i DNB som brikker som skal skape en verdi for kundene.
FOTO: OLE PALMSTRØM
Den nye toppsjefen er ikke i tvil om at DNB først og fremst er en bank, slik folk flest oppfatter ordet.
- Og det skal vi fortsette å være. Det vi hjelper kundene med, er grunnleggende det samme: Realisere boligdrømmen, yte arbeidskapital, og så videre. Jeg håper også at vi skal bli flinkere til å hjelpe den enke