Byggfakta
13.06.2023
Siden 2017 har KlimaGrunn-eierne jaktet store reduksjoner i klimagassutslipp fra grunnarbeid i kvikkleire på bygg- og anleggsplasser. Målet til Bane NOR og Statens vegvesen er 55 prosent reduksjon innen 2030.
Innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn består av Statens vegvesen, Bane NOR, Statsbygg, Multiconsult, Cautus Geo, Heidelberg Materials (Norcem) og Argeo.
FAKTISK KUNNSKAP OM TILSTANDEN UNDER BAKKEN
- Instrumentering er nøkkelen. Det gir løpende kontroll og faktisk kunnskap, sier Eivind S. Juvik, som har ledet KlimaGrunn.
- Vi har lykkes. Vi oppnår utslippskutt på 40 til 60 prosent. Det er resultat av ny metode som bygger på faktisk kunnskap. Instrumentering kan erstatte dagens testmetoder. Det gir løpende kontroll, faktisk kunnskap om tilstanden under bakken og forutsier fremtidig utvikling av styrke, sier Juvik.
Bygg- og anleggsvirksomhet på kvikkleire, som det er mye av i Norge, er en klimavers
Gå til medietFAKTISK KUNNSKAP OM TILSTANDEN UNDER BAKKEN
- Instrumentering er nøkkelen. Det gir løpende kontroll og faktisk kunnskap, sier Eivind S. Juvik, som har ledet KlimaGrunn.
- Vi har lykkes. Vi oppnår utslippskutt på 40 til 60 prosent. Det er resultat av ny metode som bygger på faktisk kunnskap. Instrumentering kan erstatte dagens testmetoder. Det gir løpende kontroll, faktisk kunnskap om tilstanden under bakken og forutsier fremtidig utvikling av styrke, sier Juvik.
Bygg- og anleggsvirksomhet på kvikkleire, som det er mye av i Norge, er en klimavers