HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
04.11.2022
Selv om det er stor etterspørsel etter alle slags events og firmareiser for tiden, er det mange usikkerhetsfaktorer fremover. - Det er mange innbookinger for 2023, vi får jo bookinger for arrangementer som skal finne sted flere måneder og år frem i tid, og der ser det positivt ut, så jeg er optimist inntil det motsatte er bevist, sier Lars Øberg, partner i 6.Sans Gruppen AS.
6.Sans legger opp alle slags events, firmareiser, incentives, kick-offs og kundearrangementer, hvordan er dette markedet for tiden?
- Det er høyt trykk i bransjen. Mange av arrangementene har jo ligget lenge på vent, de er blitt utsatt, så det er stor etterspørsel når folk nå endelig kan møtes igjen. Bedriftene kan eksponere seg for kunder og gjenopprette bedriftskulturen, etter at mange ansatte har sittet lenge på hjemmekontor. Nå er det bonanza i markedet, men det er vanskelig å spå hva som skjer fremover. Det er mange usikkerhetsfaktorer; inflasjon, høy strømpris, krigen i Ukraina, etc. I det korte perspektivet vet vi at folk flest får høyere strømutgifter og dyrere lån, og at dette ikke blir kompensert gjennom reallønnsstigning. Så generelt sett kan dette føre til at det ikke blir samme etterspørsel som tidligere. Privatmarkedet rammes ofte raskere enn bedriftsmarkedet, så vi ser fortsatt god etterspørsel og bedrifter planlegger arrangementer i 2023. Vi har en veldig bra prognose på reisevirksomheten, mange har hatt det svært travelt dette året, men har booket inn i 2023, så dette ser positivt ut. Men det skal ikke så mye til før det blir forstyrrelser som gjør at innbookingstakten går ned, det er nå ekstremt vanskelig å spå hva som kommer til å skje fremover. Vi får jo bookinger for arrangementer som skal finne sted flere måneder og år frem i tid, og der ser det positivt ut, så jeg er optimist inntil det motsatte er bevist. Etterspørselen er god og i og med at vi nå er en del av et større selskap, Liwlig Group, kan vi posisjonere oss bedre for å kapre nye kunder. Vi er jo en del av et ganske stort selskap nå, med totalt ca. 230 ansatte.
Hvilke arrangementer er det mest av nå?
- For tiden gjennomfører vi mange opplegg som er en kombinasjon av incentives og opplæring, dette er ofte mindre grupper, for eksempel en salgsavdeling som har nådd sine resultater. Fotballturer til England har det også vært mye av i det siste. Spania med Palma de Mallorca og Portugal er også populære destinasjoner. Det er viktig for mange at det går direktefly.
Pan
Gå til mediet- Det er høyt trykk i bransjen. Mange av arrangementene har jo ligget lenge på vent, de er blitt utsatt, så det er stor etterspørsel når folk nå endelig kan møtes igjen. Bedriftene kan eksponere seg for kunder og gjenopprette bedriftskulturen, etter at mange ansatte har sittet lenge på hjemmekontor. Nå er det bonanza i markedet, men det er vanskelig å spå hva som skjer fremover. Det er mange usikkerhetsfaktorer; inflasjon, høy strømpris, krigen i Ukraina, etc. I det korte perspektivet vet vi at folk flest får høyere strømutgifter og dyrere lån, og at dette ikke blir kompensert gjennom reallønnsstigning. Så generelt sett kan dette føre til at det ikke blir samme etterspørsel som tidligere. Privatmarkedet rammes ofte raskere enn bedriftsmarkedet, så vi ser fortsatt god etterspørsel og bedrifter planlegger arrangementer i 2023. Vi har en veldig bra prognose på reisevirksomheten, mange har hatt det svært travelt dette året, men har booket inn i 2023, så dette ser positivt ut. Men det skal ikke så mye til før det blir forstyrrelser som gjør at innbookingstakten går ned, det er nå ekstremt vanskelig å spå hva som kommer til å skje fremover. Vi får jo bookinger for arrangementer som skal finne sted flere måneder og år frem i tid, og der ser det positivt ut, så jeg er optimist inntil det motsatte er bevist. Etterspørselen er god og i og med at vi nå er en del av et større selskap, Liwlig Group, kan vi posisjonere oss bedre for å kapre nye kunder. Vi er jo en del av et ganske stort selskap nå, med totalt ca. 230 ansatte.
Hvilke arrangementer er det mest av nå?
- For tiden gjennomfører vi mange opplegg som er en kombinasjon av incentives og opplæring, dette er ofte mindre grupper, for eksempel en salgsavdeling som har nådd sine resultater. Fotballturer til England har det også vært mye av i det siste. Spania med Palma de Mallorca og Portugal er også populære destinasjoner. Det er viktig for mange at det går direktefly.
Pan