Utdanning
10.05.2024
Jeg sitter i kantina og legger fram min uro over at det ene utvalget etter det andre foreslår tiltak for å gjøre barns lek mer lærings-effektiv.
Ann Mari Milo Lorentzen
Jeg er både forbanna og oppgitt over det jeg opplever som en fundamental mangel på respekt for barns egen ytringsform - leken. Da smiler en kollega lurt og sier: «Men Milo, dette er jo lekvasking. Kall det lekvasking».
Kollegaen har et poeng: Når noen foreslår programmer med lekbasert læring, eller veiledet lek, så er det mer undervisning de vil ha, ikke mer lek. Akkurat som når noen driver med sportsvasking og grønnvasking, velger de et positivt ladet fenomen for å pakke inn mål som det er litt vanskeligere å få oppslutning om.
Det er selvsagt lettere å få folk til å mene at
Gå til medietJeg er både forbanna og oppgitt over det jeg opplever som en fundamental mangel på respekt for barns egen ytringsform - leken. Da smiler en kollega lurt og sier: «Men Milo, dette er jo lekvasking. Kall det lekvasking».
Kollegaen har et poeng: Når noen foreslår programmer med lekbasert læring, eller veiledet lek, så er det mer undervisning de vil ha, ikke mer lek. Akkurat som når noen driver med sportsvasking og grønnvasking, velger de et positivt ladet fenomen for å pakke inn mål som det er litt vanskeligere å få oppslutning om.
Det er selvsagt lettere å få folk til å mene at