I mai kunne vi på traktor.no melde at entreprenørselskapet BetonmastHæhre hadde inngått avtale om kjøp av ti nye Valtra 103 HiTech 5 hos Akershus Traktor, med opsjon på ytterligere tre traktorer. I sommer ble de første traktorene rigget og levert, og nå har Traktor vært med ut på anlegget for å se en av dem i aksjon.
Hæhre, som fortsatt er firmanavnet maskinene på anlegget er merket med, vant i vinter anbudskonkurransen om å bygge nye E18 mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark. Allerede på vårparten var arbeidet i gang, og det er på dette anlegget flere av de nye Valtraene har blitt satt i arbeid.
Enormt områdePå vei til anleggsområdet ringer Traktors utsendte til Lasse Jensen, som er bas for sprengingsarbeidene på anlegget. Vi må finne ut hvor traktorene er i drift. Telefonsamtalen vitner om omfanget av et veibyggingsprosjekt som dette. 18 kilometer ny motorvei skal bygges på to og et halv år, så her arbeides det på mange fronter samtidig.
- Jeg skal en runde for å titte nå. Ring meg igjen når du nærmer deg, så skal jeg finne ut hvor det er en i drift i dag, forklarer Jensen.
Som nevnt jobbes det på mange fronter, og anleggsområdet er rett og slett så stort at det krever sin mann å holde styr på hvor alt utstyr befinner seg til enhver tid. De ulike arbeidslagene har sitt utstyr og sine oppgaver, så nøyaktig hva som er hvor, kan være tøft å følge med på.
En stund senere får vi en telefon:
- Du kan kjøre ned til 15. Der kommer det en og møter deg, og tar deg med inn på anlegget, er beskjeden fra sprengingsbasen.
Store veiprosjekter som dette er organisert i ulike soner hvor det arbeides. Disse er merket M1, M2, M3 og så videre. Som oftest er det godt skiltet til disse sonene, helt fra offentlig vei, slik at både arbeidere, besøkende