Google, som eier YouTube, mener dette er et feilaktig bilde av tjenesten.
- Digitale tjenester er ikke fienden. YouTube samarbeider med musikkindustrien om å kanalisere flere penger til artister ut over de 3 milliarder dollarene vil til dags dato har utbetalt, sier en talsperson for internettgiganten.
I klagen til EU-kommisjonen ber musikerne om å få innført et sett med rettferdige spilleregler for musikere og rettighetshavere.
Google og YouTube bruker et system som heter Content ID, der rettighetshavere kan melde fra til selskapet om sin musikk eller annet innhold. De kan enten be om at det fjernes eller få reklameinntekter som blir vist i forbindelse med sangen eller videoen.
- Content ID gjør mye mer enn hva loven krever for å hjelpe rettighetshavere med å administrere deres innhold på YouTube, sier talspersonen.
Mange musikere, blant dem Coldplay, har sett seg lei på at YouTube deler musikken deres gratis. Foto: Flickr.com/Creative Commons/Alex Bikfalvi


































































































