Byggfakta
09.03.2021
Det er i teknologiskiftene bedrifter lever videre eller dør. Ventilasjonsbedriften Flexit på Ørje har vært gjennom en rekke teknologiskifter i sin 47-årige historie. Det startet i 1974 da ventilasjon var et hull i veggen. I dag lagres godt inneklima i skyen.
Den familieeide ventilasjonsbedriften Flexit omsetter i dag mer på èn måned enn selskapet gjorde på et helt år, forteller dagens direktør, Knut Skogstad, som hadde sin første arbeidsdag som teknisk direktør i 1996. Omsetningen i 2020 nådde 649 millioner kroner i konsernet, som til tross for stor vekst likevel er en lillebror sammenlignet med flere av sine internasjonale konkurrenter.
LANGSIKTIG EIERSKAP
- Ja, det har vært en enorm utvikling, bekrefter Knut Skogstad, som nå kan se tilbake på 25 yrkesaktive år i bedriften i grensebyen Ørje. Den gang var det om lag 50 medarbeidere i bedriften, mens tallet i dag er mer enn femdoblet. Bedriftens historie har i alle år handlet om å rigge seg for videre vekst. Det startet som en enmannsbedrift sommeren 1974, da gründeren Finn Martinsen leide et lite lokale etter at han takket av som toller ved grensestasjonen til Sverige. Nå er det tredje generasjon som gjør sitt inntog, ved at de fem barna til dagens eier, Pål Martinsen, går inn på eiersiden og dermed sikrer et fortsatt langsiktig eierskap innen familien. Flexit, med hovedkontor i Ørje og fabrikk i Tøcksfors, noen få kilometer inn på svensk side, er med andre ord ikke til salgs i uoverskuelig framtid.
FAMILIEBEDRIFT INGEN ULEMPE
Flexit har alltid vært en familiebedrift, og Skogstad mener det ikke er noen ulempe.
- Vår strategi er at vi alltid skal tilstrebe vekst og fornøyde kunder. Dette har alltid vært eier og styrets ambisjon. Men vi vokser ikke ved å ta hånd om alle deler av produksjonen alene. Vi jobber i allianser og med samarbeidspartnere som supplerer- og kompletterer oss. Siemens er en viktig partner innen digitale tjenester. Dessuten har vi flere partnere på produktog utviklingssiden. Vi har også en sourcing hub i Kina, som er viktig for oss nettopp for å ha konkurransekraft i innkjøp av varer. Vi har konkurrenter som er store, internasjonale aktører. Vårt hovedfokus er å være gode på inneklima i bolig i det nordiske kalde klimaet, og her mener jeg vi er markedsledende, sier Skogstad til Byggfakta.
KORONA-ÅRET
2020 ble et veldig annerledes år også for Flexit. Med hovedkontor og lager i Norge, mens det meste av produksjonen foregår på den andre siden av ei stengt grense, har vært krevende.
- Vi var godt forberedt ved at vi hadde innført gode digitale kommunikasjonsløsninger. Vi var tydelig på at vi skulle forholde oss til gjeldende smittevernregler. Dette for å holde oss smittefri på arbeidsplassene. Noen har opplevd det krevende å jobbe hjemmefra, fordi de har savnet bedriften og det daglige samholdet, - blant annet innen produktutvikling, forteller Skogstad.
Vi møter ham på et lite møterom i administrasjonsbygget på Ørje, med kaffemaskinen som nærmeste «nabo».
- Omsetningsmessig har det gått langt bedre enn vi fryktet da Norge ble stengt ned i mars. Bransjeforeningene og myndighetene fikk på plass gode smittevernregler slik at byggenæringen kunne holde aktiviteten oppe. Det hjalp oss til et godt resultat også for 2020. Det ble en forsiktig vekst og en total omsetning på 649 millioner kroner, opplyser han.
Privatmarkedet er hovedmarked for Flexit. Byggevarebransjen opplevde et veldig godt år, men nyproduksjon av boliger gikk ned. Entreprenørmarkedet gikk også noe ned. Valutasituasjonen ble en krise i krisa, og her ble det en kraftig kostnadsøkning over natta. Nå er Skogstad og hans medarbeidere spendt på hvordan 2021
Gå til medietLANGSIKTIG EIERSKAP
- Ja, det har vært en enorm utvikling, bekrefter Knut Skogstad, som nå kan se tilbake på 25 yrkesaktive år i bedriften i grensebyen Ørje. Den gang var det om lag 50 medarbeidere i bedriften, mens tallet i dag er mer enn femdoblet. Bedriftens historie har i alle år handlet om å rigge seg for videre vekst. Det startet som en enmannsbedrift sommeren 1974, da gründeren Finn Martinsen leide et lite lokale etter at han takket av som toller ved grensestasjonen til Sverige. Nå er det tredje generasjon som gjør sitt inntog, ved at de fem barna til dagens eier, Pål Martinsen, går inn på eiersiden og dermed sikrer et fortsatt langsiktig eierskap innen familien. Flexit, med hovedkontor i Ørje og fabrikk i Tøcksfors, noen få kilometer inn på svensk side, er med andre ord ikke til salgs i uoverskuelig framtid.
FAMILIEBEDRIFT INGEN ULEMPE
Flexit har alltid vært en familiebedrift, og Skogstad mener det ikke er noen ulempe.
- Vår strategi er at vi alltid skal tilstrebe vekst og fornøyde kunder. Dette har alltid vært eier og styrets ambisjon. Men vi vokser ikke ved å ta hånd om alle deler av produksjonen alene. Vi jobber i allianser og med samarbeidspartnere som supplerer- og kompletterer oss. Siemens er en viktig partner innen digitale tjenester. Dessuten har vi flere partnere på produktog utviklingssiden. Vi har også en sourcing hub i Kina, som er viktig for oss nettopp for å ha konkurransekraft i innkjøp av varer. Vi har konkurrenter som er store, internasjonale aktører. Vårt hovedfokus er å være gode på inneklima i bolig i det nordiske kalde klimaet, og her mener jeg vi er markedsledende, sier Skogstad til Byggfakta.
KORONA-ÅRET
2020 ble et veldig annerledes år også for Flexit. Med hovedkontor og lager i Norge, mens det meste av produksjonen foregår på den andre siden av ei stengt grense, har vært krevende.
- Vi var godt forberedt ved at vi hadde innført gode digitale kommunikasjonsløsninger. Vi var tydelig på at vi skulle forholde oss til gjeldende smittevernregler. Dette for å holde oss smittefri på arbeidsplassene. Noen har opplevd det krevende å jobbe hjemmefra, fordi de har savnet bedriften og det daglige samholdet, - blant annet innen produktutvikling, forteller Skogstad.
Vi møter ham på et lite møterom i administrasjonsbygget på Ørje, med kaffemaskinen som nærmeste «nabo».
- Omsetningsmessig har det gått langt bedre enn vi fryktet da Norge ble stengt ned i mars. Bransjeforeningene og myndighetene fikk på plass gode smittevernregler slik at byggenæringen kunne holde aktiviteten oppe. Det hjalp oss til et godt resultat også for 2020. Det ble en forsiktig vekst og en total omsetning på 649 millioner kroner, opplyser han.
Privatmarkedet er hovedmarked for Flexit. Byggevarebransjen opplevde et veldig godt år, men nyproduksjon av boliger gikk ned. Entreprenørmarkedet gikk også noe ned. Valutasituasjonen ble en krise i krisa, og her ble det en kraftig kostnadsøkning over natta. Nå er Skogstad og hans medarbeidere spendt på hvordan 2021


































































































