Din Hørsel
07.09.2016
Hvis man mistenker at man har fått nedsatt hørsel, eller man får bemerkninger fra andre på at man kanskje hører dårlig, bør du ta kontakt med din fastlege.
Fastlegen vil henvise deg til nærmeste hørselssentral/private LNH-lege. Det er varierende ventetider på å komme inn til førstegangs-konsultasjon og noen steder er det dessverre flere måneders ventetid. De beste på ventelistebarometeret har i dag en ventetid på 12 uker og mindre.
Når du kommer til klinikken vil du de fleste steder først gjennomføre nødvendige hørselstester før du undersøkes av LNH-legen. Videre samarbeider du med audiografen som har ansvaret for selve rehabiliteringsopplegget. Audiografen utfører hørselstester, tilpasser høreapparater og annet teknisk utstyr som er funnet nødvendig. Videre er det audiografen som følger deg opp med opplæring, rådgivning og veiledning, etterjustering av høreapparat og kontroller.
STORE FORVENTNINGER
Før man kan tilpasse høreapparater må det foreligge en utførlig hørselstest. Denne danner ikke bare grunnlag for hvor mye forsterkning et høreapparat skal gi, men kan si oss hvor mye nytte et høreapparat kan forventes å ha i hvert enkelt tilfelle. Veldig ofte er forventningene større enn hva som er realistisk å oppnå.
Når man skal velge høreapparater er det ikke bare høreprøven som ligger til grunn. Gjennom samtalen med audiografen vil audiografen innhente informasjon om hvilke konsekvenser hørselstapet gir, aktivitetsbegrensninger, deltakerrestriksjoner og individuelle behov. I mange tilfeller er det ikke mulig å imøtekomme alle utfordringene, men da kan audiografen også forklare hvorfor dette ikke er mulig.
Dialogen med audiografen er veldig viktig. Det er viktig at brukeren på forhånd har tenkt igjennom hvilke behov en har. Det kan være svært nyttig å tenke gjennom hvilke situasjoner som gir hørselsutfordringer, hvordan man har løst utfordringene tidligere og hvordan man ser for seg at høreapparater og eventuelt andre hjelpemidler/streamerløsninger skal avhjelpe. Hørselsrehabiliteringen vil også bli mer vellykket om brukeren skaffer seg nødvendig kunnskap og forståelse rundt hørselsnedsettelser og den prosessen en skal gjennom.
VALG AV APPARAT
Audiografen plikter å innhente relevant informasjon gjennom en god dialog med brukeren. Audiografen skal sikre seg at brukeren får nødvendig kunnskap og forståelse rundt sin hørselsfunksjon og rehabiliteringsprosessen. Når det skal velges høreapparater vil audiografen i første omgang bruke audiogram
Gå til medietNår du kommer til klinikken vil du de fleste steder først gjennomføre nødvendige hørselstester før du undersøkes av LNH-legen. Videre samarbeider du med audiografen som har ansvaret for selve rehabiliteringsopplegget. Audiografen utfører hørselstester, tilpasser høreapparater og annet teknisk utstyr som er funnet nødvendig. Videre er det audiografen som følger deg opp med opplæring, rådgivning og veiledning, etterjustering av høreapparat og kontroller.
STORE FORVENTNINGER
Før man kan tilpasse høreapparater må det foreligge en utførlig hørselstest. Denne danner ikke bare grunnlag for hvor mye forsterkning et høreapparat skal gi, men kan si oss hvor mye nytte et høreapparat kan forventes å ha i hvert enkelt tilfelle. Veldig ofte er forventningene større enn hva som er realistisk å oppnå.
Når man skal velge høreapparater er det ikke bare høreprøven som ligger til grunn. Gjennom samtalen med audiografen vil audiografen innhente informasjon om hvilke konsekvenser hørselstapet gir, aktivitetsbegrensninger, deltakerrestriksjoner og individuelle behov. I mange tilfeller er det ikke mulig å imøtekomme alle utfordringene, men da kan audiografen også forklare hvorfor dette ikke er mulig.
Dialogen med audiografen er veldig viktig. Det er viktig at brukeren på forhånd har tenkt igjennom hvilke behov en har. Det kan være svært nyttig å tenke gjennom hvilke situasjoner som gir hørselsutfordringer, hvordan man har løst utfordringene tidligere og hvordan man ser for seg at høreapparater og eventuelt andre hjelpemidler/streamerløsninger skal avhjelpe. Hørselsrehabiliteringen vil også bli mer vellykket om brukeren skaffer seg nødvendig kunnskap og forståelse rundt hørselsnedsettelser og den prosessen en skal gjennom.
VALG AV APPARAT
Audiografen plikter å innhente relevant informasjon gjennom en god dialog med brukeren. Audiografen skal sikre seg at brukeren får nødvendig kunnskap og forståelse rundt sin hørselsfunksjon og rehabiliteringsprosessen. Når det skal velges høreapparater vil audiografen i første omgang bruke audiogram