Dagligvarehandelen
09.10.2018
Etter at Lidl Tyskland nylig vedtok å gå over til 100 prosent Fairtrade-merkede bananer, gjentar Fairtrade Norge oppfordringen til norske dagligvarekjeder om å gjøre det samme.
I forbindelse med Fairtrade Norges 20 års-jubileum sent i fjor høst, utfordret daværende daglig leder i Fairtrade Norge, Marianne Størseth, norske dagligvarekjeder til å bli førstemann ut til å gå for 100 prosent Fairtrade-merkede bananer i butikk. Ingen har tatt oppfordringen foreløpig. Nå gjentar den nye Fairtrade Norge-sjefen utfordringen.
- Lidl Tyskland følger nå på i bølgen av utenlandske dagligvarekjeder som tilbyr sine kunder utelukkende sertifiserte produkter innen en hel kategori, og slik tar det riktige valget for dem. Denne metoden for å bidra til bærekraftige verdikjeder med lavere risiko for menneske- og arbeidstakerrettigheter, er noe vi oppfordrer også norske dagligvarekjeder til å bruke, sier daglig leder Annabelle Lefébure-Henriksen til Dagligvarehandelen..
Ikke de første
Lidl Tyskland har siden 2006 solgt økologiske- og Fairtrade-merkede bananer i til
Gå til mediet- Lidl Tyskland følger nå på i bølgen av utenlandske dagligvarekjeder som tilbyr sine kunder utelukkende sertifiserte produkter innen en hel kategori, og slik tar det riktige valget for dem. Denne metoden for å bidra til bærekraftige verdikjeder med lavere risiko for menneske- og arbeidstakerrettigheter, er noe vi oppfordrer også norske dagligvarekjeder til å bruke, sier daglig leder Annabelle Lefébure-Henriksen til Dagligvarehandelen..
Ikke de første
Lidl Tyskland har siden 2006 solgt økologiske- og Fairtrade-merkede bananer i til