Me er svært takksam for moglegheita til å engasjera og utdanna oss som framtidige fysioterapeutar, og ingen av oss angrar eit sekund på kva retning me har vald. Begge oss forfatterane hadde klare mål om kva me ville oppnå med utdanninga da me leverte søknaden inn til Samordna opptak. Det vert stilt krav til eit høgt snitt, og medan den eina av oss forfattarane kom inn med kvota for fyrstegongsvitnemål, kom den andre inn med ordinær kvote. Heldigvis oppfylte me poengkrava, men slik er det nødvendigvis ikkje for alle som ynskjer å utdanna seg som fysioterapeut. Gjennom denne artikkelen vil me drøfta fordelar og ulemper av å implementera ei «2 kvote ordning», som tar for seg blant anna kor skikka og motivert ein er ved opptak.
Innleiing
Dei siste åra har poengkrava for å kome inn på ulike studiar skutt i været. Dette er blant anna eit resultat av koronapandemien, og langt fleire har søkt seg inn og poenggrensa har blitt betydeleg høgare ved studiar som allereie har ei høg poenggrense (1). I følgje tal frå samordna opptak er snittet for fysioterapiutdanninga generelt høgt ved alle dei fire utdanningsinstitusjonane i Noreg, og dette er ei veldig populær utdanning på landsbasis (2). I tabellane nedanfor ser du endring av poengkrava dei siste åra for å koma inn på studiet i Noreg via hovudopptak. Tal henta frå Samordna opptak (3).
I Danmark og andre land søkjar ein i to kvoter, kvote 1 og kvote 2. I kvote 1 er det flest plassar (ofte ca. 65 %, nokre har 50/50), og her er det berre karakteren som tel, akkurat slik som i Noreg. Søkjar ein i kvote 2 vert ein automatisk også vurdert i kvote 1, og ved høgt nok snitt kjem ein inn via kvote 1. I kvote 2 skal andre ting hjå søkaren vurderast, og døme på dette kan vera relevant arbeidserfaring, relevant utdanning, eller motivasjonsbrev. Kva som vert vektlagt varierer frå lærestad til lærestad (4). Meininga med eit slikt to-kvote-system er å sikra at det ikkje berre er karakterane som avgjer om ein får byrja på utdanninga, men også personlege faktorar.
I Nederland har dei lang erfaring i bruk av poenggrenser i opptaksprosessen slik som i Noreg, men i tillegg vert det nytta supplerande seleksjonsprosedyrar (frå og med 2013). Studiar som fysioterapi og medisin nyttar seleksjonprosedyrar for å fange opp kven som er mest eigna kandidat til å gjennomføra studiet og møta kompetansekra