Magma
12.06.2018
TA RATTET med én gang, hold skarpt målfokus, vær raus mot lillebror, og seil inn til mållinjen før klokken slår.
Den som klarer å nagle disse fire rådene, får kommunikasjonssuksess i fusjonen de kanskje snart får i fanget.
Ingen fusjon er lik, men kjerneelementene i fusjonsprosessene både i privat og offentlig sektor har noen fellestrekk som kan ha overføringsverdi. I 2018 er kjernen i kommunikasjonsarbeidet både som før - direkte øyekontakt - og samtidig SoMe lynende annerledes ...! Her er det som skjedde da Havforskningsinstituttet og NIFES (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning) fusjonerte i 2018.
PREFASEN
Som regel kjenner svært få til prefasen. For kommunikasjonsavdelingen gjelder det å være forhåndsinformert og jobbe lynfort, sylskarpt og lukket mot offentliggjøring slik at prosjektet starter fra den rette plattformen! Vi laget en kjøreplan minutt-for-minutt for den dagen nyheten skulle serveres, og dermed kom vår fusjon riktig ut fra hoppkanten både internt og eksternt.
Bilder, nyhets- og verdibudskap ble laget før dagen opprant, og selvsagt var administrerende fra begge selskap drillet og samkjørt om slipplanen. Sentrale elementer i nyhetsdagen var å starte med informasjon til ledergruppene, allmøte hos lillebror, allmøte hos storebror, presseinvitasjon ut til media og nettverksinteressenter, saker på intra- og eksternweben, produksjon av kort og dagsaktuell nyhetsfilm til interne og eksterne (ulike budskap) mens man ventet på at klokken viste tid for pressekonferanse. Reaksjoner internt og e
Gå til medietIngen fusjon er lik, men kjerneelementene i fusjonsprosessene både i privat og offentlig sektor har noen fellestrekk som kan ha overføringsverdi. I 2018 er kjernen i kommunikasjonsarbeidet både som før - direkte øyekontakt - og samtidig SoMe lynende annerledes ...! Her er det som skjedde da Havforskningsinstituttet og NIFES (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning) fusjonerte i 2018.
PREFASEN
Som regel kjenner svært få til prefasen. For kommunikasjonsavdelingen gjelder det å være forhåndsinformert og jobbe lynfort, sylskarpt og lukket mot offentliggjøring slik at prosjektet starter fra den rette plattformen! Vi laget en kjøreplan minutt-for-minutt for den dagen nyheten skulle serveres, og dermed kom vår fusjon riktig ut fra hoppkanten både internt og eksternt.
Bilder, nyhets- og verdibudskap ble laget før dagen opprant, og selvsagt var administrerende fra begge selskap drillet og samkjørt om slipplanen. Sentrale elementer i nyhetsdagen var å starte med informasjon til ledergruppene, allmøte hos lillebror, allmøte hos storebror, presseinvitasjon ut til media og nettverksinteressenter, saker på intra- og eksternweben, produksjon av kort og dagsaktuell nyhetsfilm til interne og eksterne (ulike budskap) mens man ventet på at klokken viste tid for pressekonferanse. Reaksjoner internt og e