Å finne barnas stemme
- Måten å jobbe med barn på i barnehagen appellerte til meg. Jeg hadde en dyktig styrer som var god til å veilede. Det var givende å jobbe med å finne barnas stemme både på det personlige plan og på et samfunnsnivå, forteller studentlederen. Etter et år i barnehagen flyttet han hjem til Gausdal, nord for Lillehammer.
- Jeg hadde behov for å finne meg selv. Jeg trengte en pause, forteller Frank. Begge søstrene hans hadde flyttet hjem og stiftet familie. Han fikk jobb i en klesbutikk, men etter fem måneder oppdaget han at det var i Oslo han hørte til, der hadde han venner og nettverket sitt. Han flyttet tilbake, fikk fast jobb som assistent i Solbærtorvet barnehage i Oslo og tok barnehagelærerutdanning på deltid. Da bacheloren var unnagjort, startet han like godt på en masterutdanning i barnehagepedagogikk.
- Jeg følte meg ikke ferdig. En master ville gi meg noe annet, og det gjør den, sier Frank.
Ser annerledes på lek
- Når det gjelder barn som faller utenom, ville jeg som assistent tenkt på hvilke mekanismer som gjør at barnet faller ut av lek. Med master vil jeg kunne se på det som skjedde før leken, eller utenom leken og ikke bare i leken. Og se politiske strukturer utenfor barnehagen som også kan påvirke. Jeg opplever at jeg nå kan se en del sammenhenger jeg ikke gjorde for et år siden fordi jeg har fått nye verktøy, forklarer en engasjert Frank. Han mener barnehagelærere med master må få oppgaver som handler om fag for at de ikke skal forsvinne. Og at det bør opprettes en stillingskategori som barnehagelektor. Selv har han lyst til å bruke mast