Dagligvarehandelen
12.03.2024
Hvordan blir framtidens dagligvarehandel? I alle fall mer sirkulær og sunnere, viser internasjonale utviklingstrekk.
Tidligere har man, når det gjelder etiske krav til handel, ofte satt søkelys på enkeltsaker eller boikott av enkeltmerker. Nå holder bildet på å bli betydelig mer komplisert, ikke minst drevet av nye EU-reguleringer, og dekker et bredt spektrum av sosiale og etiske spørsmål fra emballasje, helseeffekt, klimaavtrykk, dyrevelferd, logistikk, reparerbarhet, gjenbruk/ombruk, opprinnelsesland og arbeidsforhold - langs hele verdikjeden.
I Norge har vi sett at dagligvareaktører har oppnådd utmerkelser og anerkjennelse på grunn av sin satsing både på dyrevelferd og på økologiske merkevarer. Eksempelvis har Rema 1000 fått stor oppmerksomhet for sin satsing på dyrevelverd. Deres kyllingprodusent Solvinge er den første i verden som har oppnådd ECC dyrevelferdsstandarden. Dermed kan du nyte smak
Gå til medietI Norge har vi sett at dagligvareaktører har oppnådd utmerkelser og anerkjennelse på grunn av sin satsing både på dyrevelferd og på økologiske merkevarer. Eksempelvis har Rema 1000 fått stor oppmerksomhet for sin satsing på dyrevelverd. Deres kyllingprodusent Solvinge er den første i verden som har oppnådd ECC dyrevelferdsstandarden. Dermed kan du nyte smak