Byggfakta
09.03.2021
Bane NOR Eiendom planlegger å utvikle området rundt den nye Ski stasjon. Etter en arkitektkonkurranse har man nå valgt å gå videre med AART Arcitect/SLA landskapsarkitekter sitt forslag på østsiden av stasjonen, og LPO/Grindaker sitt forslag for vestsiden.
De to vinnerforslagene vil legges til grunn for det videre arbeidet med reguleringsplanen.
- Vårt mål er å skape et attraktivt område rundt stasjonen med folkeliv i gater og på plasser. Vi ønsker blant annet å bygge et hotell, flere boliger og et antall kontorarbeidsplasser. Byutviklingen kan starte når den nye stasjonen står ferdig i 2022, sier Rune Breivik, prosjektsjef i Bane NOR. Eiendom.
VESTSIDEN
På vestsiden av stasjonen ser LPO arkitekter/Grindaker landskapsarkitekter for seg for en løsning med blanding av næring og bolig. Et av hovedgrepene er å organisere innfartsparkeringen på en annen måte enn den er løst i dag, siden den legger beslag på enorme områder rundt stasjonen. Deler av innfartsparkeringen foreslås etablert som et parkeringshus under et nytt boligkvartal, rett sør for Skeidar. Rett nord for reisetorg vest foreslås et nytt ko
Gå til mediet- Vårt mål er å skape et attraktivt område rundt stasjonen med folkeliv i gater og på plasser. Vi ønsker blant annet å bygge et hotell, flere boliger og et antall kontorarbeidsplasser. Byutviklingen kan starte når den nye stasjonen står ferdig i 2022, sier Rune Breivik, prosjektsjef i Bane NOR. Eiendom.
VESTSIDEN
På vestsiden av stasjonen ser LPO arkitekter/Grindaker landskapsarkitekter for seg for en løsning med blanding av næring og bolig. Et av hovedgrepene er å organisere innfartsparkeringen på en annen måte enn den er løst i dag, siden den legger beslag på enorme områder rundt stasjonen. Deler av innfartsparkeringen foreslås etablert som et parkeringshus under et nytt boligkvartal, rett sør for Skeidar. Rett nord for reisetorg vest foreslås et nytt ko


































































































