I fjor lyste Forskningsrådet ut penger til forskerskoler. Hensikten var å gjøre doktorgradsutdanningen mer arbeidslivsrelevant, samt styrke samspillet mellom forskningsinstitusjoner og andre sektorer.
33 søknader kom inn fra universiteter og høyskoler med rett til å tildele doktorgrad. 12 av søknadene har blitt innvilget. Disse får til sammen 192 millioner kroner:
Høgskulen på Vestlandet: Norwegian Research School for Early Childhood Education (NORCHILD)
Universitetet i Stavanger: PROFRES 2.0 The Interdisciplinary, Interprofessional and Practice-Near Research School: Shaping Future Welfare
Universitetet i Bergen: HySchool - Norwegian research school on the use of hydrogen and hydrogen-based fuels as energy carriers in industry and society
Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet: Norwegian Research School of Social Work and Child Welfare
Universitetet i Agder: Norwegian Graduate School in Mathematics and Science Education
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet - NTNU: Research School for Training the Next Generation of Micro- and Nanotechnology Researchers in Norway (TNNN)
Universitetet i Oslo: NORA Norwegian AI Research School
Universitetet i Sørøst-Norge: Industrial Research School in Complex Systems
Universitetet i Tromsø: Photosynthetic Eukaryotes: From Fundamentals to Applications in Biology, Bioproduction and Biotechnology
Universitetet i Bergen: Research school in Nutrition
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet: Empowered Futures: A Global Research School Navigating the Social and Environmental Controversies of Low-Carbon Energy Transitions
Oslomet: The Norwegian Research School on Digitalization, Culture and Society (DIGIT)
Forskerskolene som opprettes nå, får rundt to millioner kroner per år fra Forskningsrådet i inntil åtte år.
- Noe av det viktigste vi kan gjøre for å forberede oss på fremtiden, er å satse på forskning og unge forskertalenter spesielt. Forskerskolene bidrar til at doktorgradsstudentene er godt rustet for oppgavene som venter i og utenfor forskningen, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit i en pressemelding.
Etter halvgått løp blir det vurdert om skolene skal få støtte i hele perioden på åtte år.
De nye forskerskolene skal utvikle og bruke nye metoder og tilnærminger som kan øke samspillet mellom akademia og andre samfunnsaktører. Hver av forskerskolene skal samarbeide med minst én partner i næringslivet, offentlig sektor og/eller andre organisasjoner.
Image-text:
Mari Sundli Tveit. Foto: NHO