kommunikasjonsrådgiver En artikkel fra NIKU Norsk institutt for kulturminneforskning
Flere av Edvard Munchs kjente malerier har merker etter vær og vind. De har rester av både fugleskitt og vannskader, noe som har blitt tolket som en bevisst kunstnerisk metode fra kunstnerens side.
Rudolf Stenersen, Munchs økonomiske rådgiver og praktiske støttespiller, skrev i sin tid at Munch utsatte malerier han ikke var fornøyd med, for væreksponering. Dette har siden blitt omtalt av flere kunsthistorikere som den såkalte hestekuren.
Men det finnes ingen referanser til denne hestekuren i Munchs egne papirer eller intervjuer.
Malerikonservator og forsker Mille Stein ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) ønsker derfor nå å utfordre hestekurhypotesen.
- Jeg mener å finne bevis som tyder på at Munch ikke brukte væreksponering som kunstnerisk virkemiddel, men at dette var et resultat av hans egen skjødesløshet, sier hun.
- Ikke faktabasert
Forskerne som argumenterer for at væreksponering var en kunstnerisk metode baserer dette på Rolf Stenersens biografi om Edvard Munch. Det var Stenersen som introduserte begrepet og beskrivelsen av hestek