Hus & Bolig
28.05.2018
Gjensidige har kastet seg inn i kampen om kundene i markedet for boligomsetninger med en i Norge helt ny forsikring som skal dekke både kjøper og selger.
Å selge og kjøpe bolig i Norge oppleves av mange som risikofylt, og det er ikke helt uten grunn: Store penger står på spill, avgjørelser må ofte tas raskt, følelsene er i sving og i bakhodet lurer medienes overskrifter som «Trodde de kjøpte drømmebolig - var rottereir».
At selskaper som selger forsikringer til kjøper eller selger i en slik situasjon har gode tider, er ikke vanskelig å forstå. Lenge har vi hatt en ordning der selger har kunnet tegne forsikring mot å få krav fra kjøper i ettertid. Før het denne forsikringen eierskifteforsikring, nå heter det boligselgerforsikring, noe som er et langt mer presist navn, som også lett skiller den fra motpartens forsikring, nemlig boligkjøperforsikringen.
Men i februar i år kom en nykommer på banen. Gjensidige tilbyr en forsikring som skal sikre både kjøper og selger. Den heter Gjensidige Tilstandsgaranti.
Begge parter
Daglig leder i Gjensidige bolighandel, Andreas Løvdahl Ulvær, forklarer at det er tre hovedforskjeller mellom Gjensidige Tilstandsgaranti og tradisjonelle boligselger-/boligkjøperforsikringer:
- For det første dekker vi både selger og kjøper. For det andre har vi ikke noe krav om at mangelen må være vesentlig etter avhendingsloven. Og for det tredje utbedrer vi feil og mangler i stedet for å utbetale erstatning - der det er hensiktsmessig, vel å merke.
Selv om forsikringen dekker begge partene i bolighandelen er det boligselger som kjøper forsikringen. Foreløpig er det et krav at selger må bruke Gjensidige Bolighandel i salgsprosessen, men Ulvær forklarer at de ser på muligheten for at forsikringen skal kunne tilbys gjennom andre kanaler også.
- Det viktigste ved denne forsikringen er at vi bruker penger på å rette opp feilene i stedet for å krangle med advokater. Slik krangling er dyrt, og det å rette opp feil er vi gode på, det har vi drevet med i Gjensidige i to hundre år, sier Ulvær.
Kommunikasjonsdirektør Dag Are Børresen i Help forsikring, som tilbyr advokathjelp gjennom boligkjøperforsikring, synes det er positivt at et tradisjonelt forsikringsselskap nå tar bolighandelen på alvor. Men at det ikke blir behov for advokater har han liten tro på.
- Jeg frykter tvert imot at vi får mer advokatmat. Det er utopisk å tro at det med dette produktet ikke vil oppstå uenighet m
Gå til medietAt selskaper som selger forsikringer til kjøper eller selger i en slik situasjon har gode tider, er ikke vanskelig å forstå. Lenge har vi hatt en ordning der selger har kunnet tegne forsikring mot å få krav fra kjøper i ettertid. Før het denne forsikringen eierskifteforsikring, nå heter det boligselgerforsikring, noe som er et langt mer presist navn, som også lett skiller den fra motpartens forsikring, nemlig boligkjøperforsikringen.
Men i februar i år kom en nykommer på banen. Gjensidige tilbyr en forsikring som skal sikre både kjøper og selger. Den heter Gjensidige Tilstandsgaranti.
Begge parter
Daglig leder i Gjensidige bolighandel, Andreas Løvdahl Ulvær, forklarer at det er tre hovedforskjeller mellom Gjensidige Tilstandsgaranti og tradisjonelle boligselger-/boligkjøperforsikringer:
- For det første dekker vi både selger og kjøper. For det andre har vi ikke noe krav om at mangelen må være vesentlig etter avhendingsloven. Og for det tredje utbedrer vi feil og mangler i stedet for å utbetale erstatning - der det er hensiktsmessig, vel å merke.
Selv om forsikringen dekker begge partene i bolighandelen er det boligselger som kjøper forsikringen. Foreløpig er det et krav at selger må bruke Gjensidige Bolighandel i salgsprosessen, men Ulvær forklarer at de ser på muligheten for at forsikringen skal kunne tilbys gjennom andre kanaler også.
- Det viktigste ved denne forsikringen er at vi bruker penger på å rette opp feilene i stedet for å krangle med advokater. Slik krangling er dyrt, og det å rette opp feil er vi gode på, det har vi drevet med i Gjensidige i to hundre år, sier Ulvær.
Kommunikasjonsdirektør Dag Are Børresen i Help forsikring, som tilbyr advokathjelp gjennom boligkjøperforsikring, synes det er positivt at et tradisjonelt forsikringsselskap nå tar bolighandelen på alvor. Men at det ikke blir behov for advokater har han liten tro på.
- Jeg frykter tvert imot at vi får mer advokatmat. Det er utopisk å tro at det med dette produktet ikke vil oppstå uenighet m