AddToAny

Forming - et fag uten navn

Forming - et fag uten navn
Forming i barnehagen er mer enn bordaktiviteter med maling og påskepynt. Det er også barns undersøkelser av spor i snø, landskap i sandkassa og å dra på kvister og greiner.
Hvilken plass har materialer i barnehagens pedagogiske virksomhet, og hvordan blir materialer forstått i skapende sammenhenger? I denne artikkelen diskuteres materialforståelser med utgangspunkt i rammeplanen og nyere barnehageforskning om og med materialer i barnehagen. Men først: Hvor ble det av forminga i barnehagen?

ET FAG UTEN NAVN
Forming som fagbenevnelse og virksomhet har lange tradisjoner både i barnehagen og i barnehagelærerutdanninga, men er borte som benevnelse fra barnehagens rammeplanen (Carlsen, 2015; Waterhouse, 2013). Forming er jo en del av kunnskapsområdet KKK1 tenker du kanskje, og i din barnehage har dere jo ofte forming - så hva er problemet? Et fag uten navn kan fort bli et usynlig fag, et fag med en historie som kan gå i glemmeboka. Jeg vil hevde at forming som fag (eller fenomen) i barnehagen er helt grunnleggende i barns hverdagsliv, lek og kunnskapsproduksjon. Jeg vil også hevde at forming inngår i ALLE barnehagens fagområder, og at forming er mye mer enn det mange tror.
Det gamle fagbegreper forming, nå fag X i rammeplanen, har slik jeg forstår det, en iboende dobbelthet. Det handler om å forme noe og om å bli formet av noe. Barn som former i leire, blir også formet av leira. Å forme i materialer er transformative, forvandlende kunnskapsprosesser og kommer til uttrykk gjennom de fysiske materielle formene som skapes, men også som kroppslige og sanselige spor som legger seg til, lag på lag, i våre alltid pågående læringsprosesser. Ikke målbar, men elementær kunnskap for å leve i en verden omgitt av materie, materialer og ting.

OM MATERIALER I RAMMEPLANEN
I generell del av rammeplanen står det at barnehagen skal introdusere barn for nye materialer og legge til rette for progresjon gjennom bevisst bruk av materialer. I beskrivelsen av kunst, kultur og kreativitet står det at barn skal ha tilgang på og bruke materialer, «... som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer» (RP, 2017, s. 51). Innen antall, rom og form skal barn møte naturmaterialer (RP, 2017, s. 52), og innen natur, miljø og teknolog skal barn lage konstruksjoner av ulike materialer (RP, 2017, s. 53). Med unntak av naturmaterialer sier ikke ramm
Gå til mediet

Flere saker fra Første steg

Å gå seg bort i skogen kan lære barna krisehåndtering, sier barnehagelærer Ive Tandberg. Hun mener naturen er den beste arenaen for livsmestring.
Første steg 08.03.2024
Tyskland har økt antall menn i barnehagen betraktelig, mens Norge står på stedet hvil.
Første steg 08.03.2024
1 SVERIGE Kravstore foreldre
Første steg 08.03.2024
- Å elske barn akkurat slik de er, er noe av det barnehagelærerne kan lære av bøkene om Emil fra Lønneberget, sier Astrid Lindgrens barnebarn Olle Nyman.
Første steg 08.03.2024
Vi kan ikkje slutte å fortelje om konsekvensane av låg bemanning sjølv om vi ønskjer å skape eit positivt omdømme av barnehagen.
Første steg 08.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt