Første steg
09.10.2020
Forming i barnehagen er mer enn bordaktiviteter med maling og påskepynt. Det er også barns undersøkelser av spor i snø, landskap i sandkassa og å dra på kvister og greiner.
Hvilken plass har materialer i barnehagens pedagogiske virksomhet, og hvordan blir materialer forstått i skapende sammenhenger? I denne artikkelen diskuteres materialforståelser med utgangspunkt i rammeplanen og nyere barnehageforskning om og med materialer i barnehagen. Men først: Hvor ble det av forminga i barnehagen?
ET FAG UTEN NAVN
Forming som fagbenevnelse og virksomhet har lange tradisjoner både i barnehagen og i barnehagelærerutdanninga, men er borte som benevnelse fra barnehagens rammeplanen (Carlsen, 2015; Waterhouse, 2013). Forming er jo en del av kunnskapsområdet KKK1 tenker du kanskje, og i din barnehage har dere jo ofte forming - så hva er problemet? Et fag uten navn kan fort bli et usynlig fag, et fag med en historie som kan gå i glemmeboka. Jeg vil hevde at forming som fag (eller fenomen) i barnehagen er helt grunnleggende i barns hverdagsliv, lek og kunnskapsproduksjon. Jeg vil også hevde at forming inngår i ALLE barnehagens fagområder, og at forming er mye mer enn det mange tror.
Det gamle fagbegreper forming, nå fag X i rammeplanen, har slik jeg forstår det, en iboende dobbelthet. Det handler om å forme noe og om å bli formet av noe. Barn som former i leire, blir også formet av leira. Å forme i materialer er transformative, forvandlende kunnskapsprosesser og kommer til uttrykk gjennom de fysiske materielle formene som skapes, men også som kroppslige og sanselige spor som legger seg til, lag på lag, i våre alltid pågående læringsprosesser. Ikke målbar, men elementær kunnskap for å leve i en verden omgitt av materie, materialer og ting.
OM MATERIALER I RAMMEPLANEN
I generell del av rammeplanen står det at barnehagen skal introdusere barn for nye materialer og legge til rette for progresjon gjennom bevisst bruk av materialer. I beskrivelsen av kunst, kultur og kreativitet står det at barn skal ha tilgang på og bruke materialer, «... som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer» (RP, 2017, s. 51). Innen antall, rom og form skal barn møte naturmaterialer (RP, 2017, s. 52), og innen natur, miljø og teknolog skal barn lage konstruksjoner av ulike materialer (RP, 2017, s. 53). Med unntak av naturmaterialer sier ikke ramm
Gå til medietET FAG UTEN NAVN
Forming som fagbenevnelse og virksomhet har lange tradisjoner både i barnehagen og i barnehagelærerutdanninga, men er borte som benevnelse fra barnehagens rammeplanen (Carlsen, 2015; Waterhouse, 2013). Forming er jo en del av kunnskapsområdet KKK1 tenker du kanskje, og i din barnehage har dere jo ofte forming - så hva er problemet? Et fag uten navn kan fort bli et usynlig fag, et fag med en historie som kan gå i glemmeboka. Jeg vil hevde at forming som fag (eller fenomen) i barnehagen er helt grunnleggende i barns hverdagsliv, lek og kunnskapsproduksjon. Jeg vil også hevde at forming inngår i ALLE barnehagens fagområder, og at forming er mye mer enn det mange tror.
Det gamle fagbegreper forming, nå fag X i rammeplanen, har slik jeg forstår det, en iboende dobbelthet. Det handler om å forme noe og om å bli formet av noe. Barn som former i leire, blir også formet av leira. Å forme i materialer er transformative, forvandlende kunnskapsprosesser og kommer til uttrykk gjennom de fysiske materielle formene som skapes, men også som kroppslige og sanselige spor som legger seg til, lag på lag, i våre alltid pågående læringsprosesser. Ikke målbar, men elementær kunnskap for å leve i en verden omgitt av materie, materialer og ting.
OM MATERIALER I RAMMEPLANEN
I generell del av rammeplanen står det at barnehagen skal introdusere barn for nye materialer og legge til rette for progresjon gjennom bevisst bruk av materialer. I beskrivelsen av kunst, kultur og kreativitet står det at barn skal ha tilgang på og bruke materialer, «... som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer» (RP, 2017, s. 51). Innen antall, rom og form skal barn møte naturmaterialer (RP, 2017, s. 52), og innen natur, miljø og teknolog skal barn lage konstruksjoner av ulike materialer (RP, 2017, s. 53). Med unntak av naturmaterialer sier ikke ramm