Handikapnytt
28.11.2019
Et punktert rullestolhjul satte en stopper for diskusjonen om hvorvidt rullestolrampen for å komme inn på det nye flytoget er bred nok. Men det trengs mer enn en bredere rampe for at det skal fungere optimalt for rullestolbrukere.
Iløpet av 2020 ruller åtte flunkende nye flytog ut på skinnene mellom Drammen og Oslo Lufthavn. Handikapnytt tok med fire rullestolbrukere for å teste tilgjengeligheten og brukervennligheten.
De nye togene er 33 centimeter bredere enn de gamle, har en toppfart på 245 kilometer i timen og har flere finesser som skal gjøre turen bedre for de reisende.
Det trengs imidlertid noen utbedringer for at togene skal bli et lettvint og behagelig transportmiddel også for rullende passasjerer.
Klarer ikke svingen
- Du kommer ikke inn her med en «850»!
Roald Haarstad har allerede testet og funnet ut at hans «storvokste» elektriske rullestol ikke klarer å svinge seg inn den korteste veien fra perrongen til de to plassene som er satt av til rullestoler. Han har klart å komme seg inn i kupeen, men da gjennom en annen dør og forbi toalettet og plasser forbeholdt andre passasjerer.
- Dette kunne vært løst ved å gjøre åpningen bredere. Det er ikke mye som skal til, mener Haarstad.
Permobil X850 er en av de vanligste elektriske rullestolene i Norge, som særlig brukes av de som har en aktiv livsstil og har behov for god fremkommelighet på ulendt underlag. Haarstad har hatt med rullestolen på fly mange ganger, og det går som regel uproblematisk, selv om rullestolen i seg selv veier 190 kilo.
- Vi må nesten kunne bruke en rulle-stol som kommer seg frem på vinterføre også, påpeker Inger Lise Kristiansen, som bruker samme type stol.
For smal rampe
Kristiansen bruker ofte Flytoget og synes det er en topp transportform, men det er ofte litt krøkkete å komme inn og ut. Den nye EU-standarden for plattformhøyde på togstasjoner er 76 ce
Gå til medietDe nye togene er 33 centimeter bredere enn de gamle, har en toppfart på 245 kilometer i timen og har flere finesser som skal gjøre turen bedre for de reisende.
Det trengs imidlertid noen utbedringer for at togene skal bli et lettvint og behagelig transportmiddel også for rullende passasjerer.
Klarer ikke svingen
- Du kommer ikke inn her med en «850»!
Roald Haarstad har allerede testet og funnet ut at hans «storvokste» elektriske rullestol ikke klarer å svinge seg inn den korteste veien fra perrongen til de to plassene som er satt av til rullestoler. Han har klart å komme seg inn i kupeen, men da gjennom en annen dør og forbi toalettet og plasser forbeholdt andre passasjerer.
- Dette kunne vært løst ved å gjøre åpningen bredere. Det er ikke mye som skal til, mener Haarstad.
Permobil X850 er en av de vanligste elektriske rullestolene i Norge, som særlig brukes av de som har en aktiv livsstil og har behov for god fremkommelighet på ulendt underlag. Haarstad har hatt med rullestolen på fly mange ganger, og det går som regel uproblematisk, selv om rullestolen i seg selv veier 190 kilo.
- Vi må nesten kunne bruke en rulle-stol som kommer seg frem på vinterføre også, påpeker Inger Lise Kristiansen, som bruker samme type stol.
For smal rampe
Kristiansen bruker ofte Flytoget og synes det er en topp transportform, men det er ofte litt krøkkete å komme inn og ut. Den nye EU-standarden for plattformhøyde på togstasjoner er 76 ce