AddToAny

Fiks glassfiberen sjøl - på budsjett

Med enkle verktøy og innkjøp fra Biltema kan du selv utbedre dyre eller utgåtte traktordeler.
Glassfiberarmert plast er betegnelsen på et byggemateriale som brukes en del i traktorer og redskaper. Stasjonære maskiner som fôrkuttere, minilastere, ulike roboter og ikke minst skillevegger i grise- og kalvebinger, kan også være laget av glassfiberarmert plast. Den korrekte betegnelsen er GRP (Glass Reinforced Plastic), eller altså glassfiberarmert plast på norsk.
Rent praktisk består glassfiberen av to hovedkomponenter, fibre eller tråder av glass, som bakes inn i et bindemiddel, vanligvis polyester. Resultatet er et glassfiberlaminat som er sterkt, solid og varig. Glassfiberlaminat påvirkes ikke av fuktighet eller temperatur, og har gode, bærende egenskaper. GRP har i utgangspunktet stor motstandskraft mot slag, støt og vibrasjoner. GRP-komponenter kan males eller lakkes, og ved hjelp av støpemaler og plugger kan materialet formes på en rekke ulike måter.
GRP benyttes ofte til for eksempel tanker, rør og andre komponenter til håndtering av vann og væske. Korrosjonsbestandigheten gjør at GRP er godt egnet for eksempel til bygging av gjødselvogner. GRP er et vanlig byggemateriale for båter, og mange biler har også deler i glassfiberarmert plast. På traktorer er GRP ofte brukt i takluker og takpaneler, samt i deksler og paneler.
Interiørkomponenter som dashbord og lignende, spesielt i eldre traktorer, kan også være av GRP.
Det er greit å være klar over at vår metodikk for utbedring av takluker og interiørpaneler, neppe holder mål om man skal utbedre store glassfibertanker, eller for den saks skyld, båtskrog. Før man går løs på sånne jobber, bør man konferere profesjonelle.
Glassfiberarmert plast har for mange vært sett på som litt tuklete å reparere. Det kan ikke sveises eller b
Gå til mediet

Flere saker fra Traktor

Helt nord i Stokke i Vestfold ligger maskinforretningen Gjema AS. Den eies og drives av Reidar Gjelsås, og hovedmerket som forhandles er japanske Kubota. Kubota er et kjent og veletablert merke innen park og hage, men nå ønsker Reidar at merket også skal feste grepet i det norske landbruksmarkedet.
Traktor 23.10.2025
Eco Machines lager elektriske minilastere i flere størrelser. Nå kommer de til Norge.
Traktor 23.10.2025
Ne2 Holland utvider satsingen på alternative drivstoff med en kraftigere CNG-traktor. Nå er det rett før du kan bestille den.
Traktor 23.10.2025
Den norske maskinprodusenten bytter nå stålkvalitet i viftehuset, for enda lengre levetid på produktene.
Traktor 23.10.2025
Minsk Traktorverk (MTZ) har avduket en prototyp av det de hevder er verdens kraftigste konvensjonelle standardtraktor: Belarus Titan 5425 med 542 hestekrefter.
Traktor 23.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt