Utenfor en stor klubb i Edinburgh er køen lang, og mange stoppes av de strenge dørvaktene. En jentegjeng har pyntet seg for å gå ut på byen etter noen drinker. Har dere havnet på feil sted, jenter?, spør vakta, og sender gjengen ut av køen. Forklaringen: De passet liksom ikke inn, for på denne klubben er det en mer seriøs vibe.
Dette er en typisk situasjon fra Tami Gadirs feltarbeid. Hun er postdoktor ved Institutt for Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, og forsker på kvinners erfaringer i det elektroniske musikkmiljøet. Det er spesifikt kvinnelige DJ-er hun forsker på, men ifølge henne gjennomsyrer kjønnsforskjellene hele miljøet.
Kvinnediskriminering i tre dimensjoner
- Hva har du funnet i forskningen din?
- Mitt helt klare funn er at kvinner er marginaliserte på den elektroniske dansemusikkscenen. Det er langt flere menn enn kvinner som er DJ-er.
- Så er det diskrimineringen når de er på jobb. Det kan være kommentarer om at de ikke kan bruke utstyret, eller faktisk trakassering fra mannlige kollegaer eller andre i miljøet. De fleste beskriver noe diskriminering. Noen plages mer av det enn andre, og noen har utviklet strategier for å bry seg mindre om den.
I tillegg finnes det stereotype oppfatninger om kvinners smak, og hva slags musikk kvinner produserer og spiller, forteller Gadir.
- Det eksisterer en bisarr forestilling om at man kan forutsi hva slags musikk kvinner vil danse til. For eksempel antas det at kvinner liker musikk med vokal eller mykere musikk i høyere tonearter bedre enn det mennene på dansegulvet gjør. Man antar derimot at menn foretrekker et mer aggressivt og hardt sound, eller dypere bass. Dette med musikksmak og kjønn ser ut til å være en veldig utholdende myte.
- Det vanligste er å bruke metaforer for å beskrive musikk. Og ofte impliserer disse metaforene kjønn.
Det er disse tre dimensjonene hun har sett nærmere på, kvinners manglende tilstedeværelse på klubbenes programmer, deres ubehagelige erfaringer på jobb eller på dansegulvet, og det kjønnede symbolspråket som brukes for å vurdere musikk.
Postdoc ved Institutt for musikkvitenskap UiO, Tami Gadir forsker p�