IT-sjef i Trondheim, Bjørn J. Villa, var i 2019 kritisk til innføringen av -Helseplattformen (HP)(1). Han kom den gang med følgende utsagn: «Vi skal gjøre det beste for kommunens innbyggere og ikke la oss styre av lojalitet til en prosess som har pågått i seks-sju år».
Både før og etter 2019 har det vært kritikk mot HP fra flere miljøer som ikke har nådd frem (2). Det må være lov å spørre om hvordan helsebyråkrater og politikere tenker. Avgjørelser som tas uten tett kjennskap til praksisfeltet i nåtid, er uheldig. Det bør nødig konkluderes etter å ha brukt journalsystemet kun litt over en måned. Slik det ser ut nå, virker det som om Villa får rett i at.
Lite brukervennlig
Ja, Helseplattformen kan fungere for fysioterapeuter, men systemet er unødvendig komplisert og lite brukervennlig med tanke på hva vi bør forvente av et journalsystem i 2022. Når vi ser på pasientjournalforskriften (3), kan det faktisk diskuteres om §4 er oppfylt: «Journalen skal gi en oversiktlig og samlet fremstilling av pasientens helsetilstand, slik at det er lett for helsepersonell å sette seg inn i pasientens helsetilstand og eventuelt videre planlagt helsehjelp».
Til tross for massiv opplæring er fortsatt journalføringen betydelig mer tungvint