Posthornet
31.01.2024
Rundt 70 ansatte får hverdagen snudd på hodet når Fauske-terminalen flyttes til Bodø. Frustrasjonen er stor. Mange får mye lengre vei til jobb, og framtida føles usikker.
Spørsmålene er mange hos de ansatte på Fauske-terminalen. Dagen da nyheten om flyttingen kom før jul, ble tung og vanskelig. For mange er framtida nå preget av usikkerhet.
Plasstillitsvalgt Rune Pettersen er kritisk til argumentene for flytting.
- Ledelsen hevder dette blir mer effektivt. Mer miljøvennlig. Men godset skal jo fortsatt ut til Fauske og regionene rundt, så det blir fortsatt mye kjøring på vei. I tillegg må de ansatte kjøre fra Fauske og inn til Bodø. Vi tror ikke miljøregnskapet tar høyde for alt dette, sier han.
Det tar omtrent 45 minutter å kjøre mellom de to byene, og mange ansatte bor på den siden som er lengst unna Bodø.
Pettersen mener dessuten det er mye dyrere å bygge en ny terminal midt i Bodø by, enn å utvide eller bygge nytt på Fauske.
Mye trafikk i Bodø
- Vi lurer også på om Bodø kommune ønsker så mye tungtrafikk inn i sentrum. For der ligger det store skoler og barnehager. Det er mange myke trafikanter. I mitt hode er det logisk og vanlig å planlegge for å holde tungtrafikk borte fra slike områder, sier han.
Han påpeker at det fra terminalen også vil bli mye bråk fra trucker og omlasting av gods, og at det er mange som blir direkte berørt av dette i Bodø. Både
Les opprinnelig artikkelPlasstillitsvalgt Rune Pettersen er kritisk til argumentene for flytting.
- Ledelsen hevder dette blir mer effektivt. Mer miljøvennlig. Men godset skal jo fortsatt ut til Fauske og regionene rundt, så det blir fortsatt mye kjøring på vei. I tillegg må de ansatte kjøre fra Fauske og inn til Bodø. Vi tror ikke miljøregnskapet tar høyde for alt dette, sier han.
Det tar omtrent 45 minutter å kjøre mellom de to byene, og mange ansatte bor på den siden som er lengst unna Bodø.
Pettersen mener dessuten det er mye dyrere å bygge en ny terminal midt i Bodø by, enn å utvide eller bygge nytt på Fauske.
Mye trafikk i Bodø
- Vi lurer også på om Bodø kommune ønsker så mye tungtrafikk inn i sentrum. For der ligger det store skoler og barnehager. Det er mange myke trafikanter. I mitt hode er det logisk og vanlig å planlegge for å holde tungtrafikk borte fra slike områder, sier han.
Han påpeker at det fra terminalen også vil bli mye bråk fra trucker og omlasting av gods, og at det er mange som blir direkte berørt av dette i Bodø. Både