AddToAny

Farvel til die selaggregat

Farvel til die selaggregat
I mars åpnet DNT sitt første mikrokraftverk på Iungsdalshytta i Skarvheimen. Dette er et skritt på veien til bærekraftige energiløsninger på hyttene i fjellet.
På en høyde over Iungsdalsvatnet ligger Iungsdalshytta, i hjertet av Skarvheimen. Ved vannkanten er et nytt, lite hus.
- Der inne er kraftverket vårt, sier bestyrer Jarle Tvedt. - Om noen år er det det eneste som er synlig etter at vi har bygget vårt eget mikrokraftverk med vann fra elva rett ovenfor hytta.
- Hvorfor et mikrokraftverk?
- Vi brukte 17 000 liter diesel i året til drift av aggregat. Det medførte støy og eksos og var arbeidskrevende å få inn hit. Nå får vi vår egen, kortreiste og grønne energi. Det sparer miljøet, vi sparer penger, og ikke minst har vi tatt tilbake stillheten og den rene luften på tunet, forteller Tvedt.
Det er ikke bygget dam eller andre hindre i elva. Inntaket ligger over fossen og vises ikke, selv på dager med lite vannføring.
- DNT har i alle år jobbet mot vannkraftutbygging. Hvordan kan dere forsvare å bygge et eget mikrokraftverk?
- Mikrokraftanlegget medfører et minimalt inngrep i naturen. Alle ledninger er gravd ned, og steiner som er flyttet på underveis, er lagt tilbake på samme sted som tidligere, forteller Tvedt.
Anne Mari Aamelfot Hjelle, leder naturforvaltning i DNT, tilføyer:
- Mikrokraft er småskala energiproduksjon med skånsomme inngrep. Vi demmer ikke opp elva, bare låner en avgrenset mengde vann fra den. Dette har ingen innvirkning på det biologiske mangfoldet i vassdraget.

FØLGES MED ARGUSØYNE
Ikke uventet følger Naturvernforbundet DNTs utbygging med argusøyne, men de stiller seg positive til DNTs planer om mikrokraftverk.
- Mikrokraftverk knyttet til uveisomme hytter i DNT-regi, må være noe av det mest fornuftige på fornybarfronten: Småskala, fornybar energi brukes direkte til å fase ut støy og fossil energi i fjellheimen, sier Christian Børs Lind, rådgiver i naturmangfold i Naturvernforbundet.
-Vi har tillit til at DNT gjør alt for å gjøre inngrepene optimalt skånsomme, med forseggjort terrengtilpasning og tilbakeføring. Når vi da har å gjøre med småskala, ren energi, som faser ut både støy og fossil energi på hytter langt av lei, s
Gå til mediet

Flere saker fra Fjell og Vidde

De mest berømte bollene i DNT-systemet lages 1000 meter over havet, like ved E134 på Haukelifjell. Nærmere 37 000 saftige boller ble solgt hos Bakeri Nansen på Haukeliseter i fjor - med god grunn.
Fjell og Vidde 30.04.2024
Fjell og Vidde 30.04.2024
BUKSEDRØMMEN ? Den optimale turbukse
Fjell og Vidde 30.04.2024
Plantar
Fjell og Vidde 30.04.2024
? Myr er ein type våtmark. ? Våtmark dekker om lag ti prosent av arealet i Noreg.
Fjell og Vidde 30.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt