Traktorprodusentene har opp gjennom tidene, hatt sine særegne løsninger for å få ledet olja til ønsket funksjon. Eldre modeller fra Massey Ferguson, Ford og Zetor har ofte hydraulikkpumpa montert i bakstussen på traktoren. International og Case har pumpa montert i et lokk på utsiden av bakenden, mens Fiat og Fendt gjerne har tannhjulspumper drevet av motorregisteret. John Deere har på sin side sitt eget system med lukket senter og to pumper med ei mate- og ei trykkpumpe. Felles for alle er at olje som settes under trykk, utvikler store krefter, som gjør det mulig å løfte tunge redskaper, fjernstyre sylindere og hydrauliske motorer med hårfin presisjon, og svinge store traktorhjul uten besvær (1), (2).
Bytt olje og filterGrå olje betyr vann i systemet. På traktorer som brukes sjelden, oppstår det kondens, da godset i oljereservoaret står kaldt over tid. Om vedlikeholdet i tillegg har vært forsømt, kan metallspon og avleiringer skape problemer med tilførselen. Hydraulikkolja bør byttes minst en gang annet hvert år, uavhengig av timetall. Det er viktig å tappe olje fra samtlige bunnplugger. Vær oppmerksom på at enkelte traktorer har separat oljetank for hydraulikken, noen har egen olje for girkassa, mens andre har felles olje for differensial, hydraulikk og girkasse. Et greit tiltak er å skylle gjennom reservoaret med oppvarma diesel. Før påfylling av ny olje bør en gjenta «systemrensen» med en runde olje av samme type som skal brukes siden.
Vær nøye med å sjekke påkrevet spesifikasjon for olja du fyller på. International og Case IH krever for ekse