AddToAny

ET OVERSKUDDSMENNESKE

ET OVERSKUDDSMENNESKE
Hun skal lede sine tropper inn i en fremtid med store forandringer, den nytilsatte lederen av Regnskap Norge. Men Christine Lundberg Larsen er optimist på vegne av regnskapsførerne, og er overbevist om at rollen i fremtiden vil bli stadig mer utfordrende.
LIKE FØR JUL tiltrådte 44 år gamle Christine Lundberg Larsen som leder i Regnskap Norge, bransjeorganisasjonen for regnskapsførere og regnskapsbyråer i Norge. Og selv om regnskapsførere og revisorer ofte trekkes frem som en yrkesgruppe som vil forsvinne i fremtiden, når digitalisering og roboter overtar de tradisjonelle arbeidsoppgavene, er ikke Lundberg Larsen påfallende bekymret.



MER UTFORDRENDE JOBBER

- Endringene tvinges frem, både gjennom økt digitalisering og gjennom holdningene vi finner hos millenniumsgenerasjonen, som etter hvert skal ut i arbeidslivet og stiller nye krav til hvilke arbeidsoppgaver de ønsker å ha. På flere måter skal vi gjennom et generasjonsskifte. Jeg tror likevel ikke det betyr slutten for vår yrkesgruppe. Men det er ingen tvil om at vi må ta grep, forberede oss og møte utfordringene før de tar oss på sengen, sier hun.

For å møte den digitale utviklingen er det viktig å videreutvikle kompetansen hos regnskapsførerne. Lundberg Larsen sammenlikner situasjonen i regnskapsbransjen med det som allerede har funnet sted i revisjonsbransjen, der mye av jobben er vridd bort fra å fylle ut skjemaer og kontrollere bilag, til i langt større grad å fokusere kontrollen på bakgrunn av analyser.

I fjor passerte omsetningen i regnskapsbransjen 14 milliarder kroner, etter en jevn vekst de siste årene. Det tallet vil fortsette å øke etter hvert som bransjen klarer å skape nye og mer kompetansekrevende tjenester, tror Lundberg Larsen.

Deler av kompetanseløftet skal skje gjennom satsing på kurs og kompetanseutvikling, det vil si utover det som er nødv
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt