AddToAny

ET LIV ETTER OPEEL

ET LIV ETTER OPEEL
I desember er det tre år siden Opel-fabrikken i Bochum ble lagt ned og 3600 «opelanere» mistet jobben. Fortsatt er mer enn 1100 av dem arbeidsløse.
BOCHUM:

- Savner du jobben?
- Nei, egentlig gjør jeg ikke det. Ikke nå lenger, sier Ralf Dembeck (56).
Vi rusler gjennom den gamle pressehallen på Opelfabrikken i Bochum. Den kjempemessige hallen er fullstendig tom. Og det er dørgende stille. Den store pressen, maskiner og annet utstyr er vekk. Bare noen bærende søyler og skallet står igjen. Flere takluker er knust. Vannpytter vitner om natteregn.

52 år med bilproduksjon
Men ingenting vitner om det som foregikk i de store hallene. Sporene er borte. I 52 år ble det produsert biler her, Opel-biler. Først Kadett, senere Astra, Manta, Ascona, Zafira. Kjente navn fra siste halvdel av forrige århundre. Historien sitter i veggene, men den syns ikke.
Ralf er født og oppvokst i Bochum, ikke så langt fra Opel-fabrikken. I 38 år jobbet han her, fra 1977 til 2015. 16 år gammel fikk han lærlingplass hos Opel, rett fra ungdomsskolen. Først to år i lære som elektriker, deretter halvannet år med avslutning som elektroniker. I juli 2015 var det slutt. Ralf var arbeidsløs.

Fast og trygg jobb
For en ung mann i industriregionen Ruhr var jobben hos Opel det nærmeste man kom «drømmen». Det tyske, økonomiske underet gikk fortsatt på høygir, bilismen var blitt den fremste av alle «ismer» og i Bochum gikk produksjonen for fullt. Fr
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Magasinet for fagorganiserte

Alle industriarbeidere får minst 7 kroner mer i timen, og lavtlønte 3,50 i tillegg etter at Fellesforbundet og Norsk Industri ble enige. Ramma for oppgjøret er 5,2 prosent.
Det er flott at Hongkong-konvensjonen endelig er vedtatt, mener Fellesforbundets Mohammad Afzal: - Men nå gjelder det å følge med på at den blir fulgt opp.
- Det er opp til oss lokalt å sørge for at lønnsoppgjøret ender med et godt resultat, sier klubbleder Stian Sagvold på Aker Solutions Verdal.
Operatører i industrien skal lett kunne ta spesialsydde moduler som øker kompetansen. Staten blir med på spleiselaget.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt