Utdanning
13.04.2018
Spørsmålet er begrunnet i en rekke fortellinger som kommer fra foreldre og lærere. Det kan se ut som om tidlig innsats på mange skoler og i mange kommuner blir tolket som å flytte mål og forventninger om læringsresultater nedover i aldersgruppene. Det handler om at kommuner vedtar strammere progresjon i begynneropplæringen enn det som ligger i læreplanene. Det innføres evaluerings- og kartleggingsregimer som både er veldig omfattende og som samtidig bidrar til å redusere rommet for lærernes faglige skjønn. Mange er særlig opptatt av 6-åringene.
Det er nå over 20 år siden 6-åringene i 1997 ble omfattet av den obligatoriske grunnopplæringen. Endringen ble innført med den klare forutsetningen at de nye førstek
Gå til medietDet er nå over 20 år siden 6-åringene i 1997 ble omfattet av den obligatoriske grunnopplæringen. Endringen ble innført med den klare forutsetningen at de nye førstek