Tidsskrift for norsk psykologforening
01.04.2022
Psykologer får mer tid til behandling om kontoransatte får gjøre jobben sin.
JEG HAR i mange år jobbet med å sette ord på kontorfaglig ansattes arbeid og funksjon både i BUP, sykehus og førstelinjetjenester (Jensen, 2008, 2010, 2012, 2016). Kontorfaglige har en nødvendig kompetanse, men om den tas i bruk, avhenger av lederes forståelse for faggruppas betydning. Nedskjæringer, omorganisering og omlegging av rutiner skjer ofte uten at gruppa får medvirke, og uten at konsekvensene for klinikken blir forstått. Kontorfaglige blir trukket ut av tjenestene og organisert for seg selv, avskåret fra løpende kontakt med faggruppene de samarbeider med. Jeg har derfor tre utfordringer til ledere for tjenester for barn og unge.
SENTRALE FUNKSJONER I DET HELHETLIGE ARBEIDET
For det første må kontorfagliges arbeid forstås som en del av et helhetlig arbeid med barn, unge og deres familier, ikke noe som kan organiseres på siden av den øvrige virksomheten.
Da jeg til min masteroppgave intervjuet klinikere i BUP om samarbeidet med kontoransatte, fant jeg fem sentrale funksjoner denne faggruppa har i profesjonelle organisasjoner:
sikre flyt i pasientarbeidet skape system og struktur fungere som kommunikasjonsknutepunkt kontrollere rutiner og registrering nedenfra bidra til at inngangen til tjenestene blir så god som mulig for barn og familier (J
Gå til medietSENTRALE FUNKSJONER I DET HELHETLIGE ARBEIDET
For det første må kontorfagliges arbeid forstås som en del av et helhetlig arbeid med barn, unge og deres familier, ikke noe som kan organiseres på siden av den øvrige virksomheten.
Da jeg til min masteroppgave intervjuet klinikere i BUP om samarbeidet med kontoransatte, fant jeg fem sentrale funksjoner denne faggruppa har i profesjonelle organisasjoner:
sikre flyt i pasientarbeidet skape system og struktur fungere som kommunikasjonsknutepunkt kontrollere rutiner og registrering nedenfra bidra til at inngangen til tjenestene blir så god som mulig for barn og familier (J