Dagligvarehandelen
24.04.2018
Kundene ønsker verdi for pengene. Opplevelsen bestemmes i stor grad av prisoppfatningene deres.
-Det finnes like mange prisoppfatninger som det finnes nordmenn, sier opplæringssjef Trine Bjerved i Coop Marked og Matkroken. Uttalelsen falt under Merkur-konferansen i Tromsø nylig.
Oppfatningene påvirkes både av kjedenes generelle profil, prisene i varegruppen og på enkeltprodukter. Produktserier og konsepter kan også påvirke oppfatningene.
- Det finnes tusenvis av priser. Kundene har ikke mulighet til å kjenne dem alle, fastslår Bjerved.
Prisen må stemme
Undersøkelser viser at et betydelig sprik mellom folks prisoppfatninger og de faktiske prisene. Bare en tredjedel av oppfatningene skyldes de reelle prisene.
Gå til medietOppfatningene påvirkes både av kjedenes generelle profil, prisene i varegruppen og på enkeltprodukter. Produktserier og konsepter kan også påvirke oppfatningene.
- Det finnes tusenvis av priser. Kundene har ikke mulighet til å kjenne dem alle, fastslår Bjerved.
Prisen må stemme
Undersøkelser viser at et betydelig sprik mellom folks prisoppfatninger og de faktiske prisene. Bare en tredjedel av oppfatningene skyldes de reelle prisene.