Standard skrift Stor skrift
Mange går i villfarelsen og tror at ekspertgruppen som nylig la frem sin rapport om spesialundervisning, argumenterte for den inkluderende skolen.
Ekspertgruppen følger imidlertid det historiske skillet mellom folkeskolen og abnormskolen. Folkeskolen var for alle, men alle inngikk ikke i «alle».
Folkeskolen hadde verken rom for døve, blinde eller åndssvake, disse ble henvist til abnormskolen.
Les mer om spesialundervisningsrapporten her: EKSPERTUTVALG VIL FJERNE RETTEN TIL SPESIALUNDERVISNING
«Det finnes ca. 15-25 prosent av barn og unge som har så store utfordringer at de trenger en form for tilrettelegging i barnehage og skole», slår rapporten fast allerede på side åtte.
285 av rapportens 287 sider omhandler hvordan ekspertgruppen mener en kan gjøre skolen bedre for elever flest, uten å øke skolens kostnader.
Ekspertguppens fokus er i liten grad spesialundervisning, de ser først og fremst på elevgruppen som inngår i opplæringslovens 3-1, første ledd: «Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetn