Ved innføringen av R94 var det tendens til opprør blant mange yrkesfaglærere - yrkesfaget ble fortrengt av til dels faglig irrelevant teori, mange fryktet det ble for få timer på verkstedene til å gi elevene en forsvarlig yrkesutdanning. Med LK06 gikk denne utviklingen enda lenger - her kunne det synes som om yrkesfagløpet var totalt uteglemt. Kunnskapsløftet innførte en slags newspeak - tolkning av ord som kunnskap og kvalitet: alle elever skulle fra nå av være like flinke - les like og flinke - ha det samme pensum, den samme eksamen.
Det var for meg et tankekors, at samtidig som 5-timerskurset i engelsk (riktignok 3+2 for YF) ble innført som et obligatorisk kurs for alle elever, uansett bakgrunn og forkunnskaper, skulle nivået og eksamenskravene heves og ensrettes. Dette kunne ikke gå bra.
Jeg har tatt meg i å faktisk savne R94. Det overrasket meg. Men den hadde tross alt mer konkrete, spesifikke mål som praktikere lettere kunne forholde seg til, og en egen eksamensmodell for YF etter 2+2 timer: en kombinert eksamen (2 t skriftlig + muntlig samme dag). Da fikk alle vist hva de kunne av muntlige og / eller sk