Blikkenslageren
22.09.2017
- Selv om vi har oppnådd stor omsetningsvekst og gode resultatforbedringer med Lean-prosesser, har vi mye mer å hente. Vi oppdager alltid nye forbedringsmuligheter, sier Arild Ervik.
Han leder Norgeshus Bømlo med cirka 20 ansatte og en omsetning på 43 millioner kroner i fjor. Bømlo-bedriften er effektiviseringspilot i boligkjeden.
Kutter timer
- Foreløpig er flest forbedringer oppnådd i kommunikasjonen mellom administrasjon og byggeplass og med underleverandørene, forteller Ervik.
For det er i administrasjonen de har startet. Etter hvert skal også tømrerne i produksjonen involveres.
- Alle må være med, men vi må sørge for å holde produksjonen i gang. Det må settes av tid til disse prosessene, og vi kan ikke bare drive med forbedringer uten hensyn til produksjon og kunder som skal ha husene ferdig, legger Ervik til.
- Vi har redusert timeforbruket med 15-20 prosent. Det handler blant annet om material
Gå til medietKutter timer
- Foreløpig er flest forbedringer oppnådd i kommunikasjonen mellom administrasjon og byggeplass og med underleverandørene, forteller Ervik.
For det er i administrasjonen de har startet. Etter hvert skal også tømrerne i produksjonen involveres.
- Alle må være med, men vi må sørge for å holde produksjonen i gang. Det må settes av tid til disse prosessene, og vi kan ikke bare drive med forbedringer uten hensyn til produksjon og kunder som skal ha husene ferdig, legger Ervik til.
- Vi har redusert timeforbruket med 15-20 prosent. Det handler blant annet om material