SKOG
08.11.2017
IKEA vender tilbake til røttene når de skaper nye møbler til unge, urbane mennesker. Oppskriften er miljøriktig skogsdrift kombinert med naturmaterialer som dufter. Nå skal alle sanser stimuleres, og sentralt står saktevoksende, svensk furu.
Designsjefen i IKEA, Marcus Engman, mener at skognæringen bør la seg inspirere av måten IKEA arbeider på med sin produktutvikling.
- Jeg mener at både skog- og trenæringen og møbelindustrien ellers bør la seg inspirere av det IKEA har gjort gjennom prosjektet New Generation Pine. Prosjektet har blitt en plattform som benyttes i produktutviklingene mot våre nye markedssegmenter, der tre er svært viktig. Måten vi gjorde det på, var å involvere alle relevante aktører fra hele verdikjeden, helt fra skogbruker til produktutvikler og designere, forteller Engman.
SOM ET RESULTAT AV SATSINGEN ble saktevoksende, svensk furu relansert til møbelserien Nornäs. Den nye kolleksjonen retter seg mot en helt ny generasjon av unge voksne. IKEA ønsker at unge og urbane mennesker skal ta den svenske naturen med seg inn i boligene i byene.
- Med Nornäs gikk IKEA tilbake til våre opprinnelige røtter, og vi introduserte skjønnheten som kan skapes av naturlig furu for en ny generasjon. Utgangspunktet var å ta ut saktevoksende lokal, lys, furu som blir nøye sortert ut fra skogene i Nord-Sverige. Dette benyttes i kombinasjon med moderne skandinavisk designutvikling og høy miljøbevissthet. At tømmeret vi benytter vokser sakte, betyr at vi får en råvare som er ekstremt slitesterk og som gir oss mulighet til å designe møbler som gir et slankere og lettere designuttrykk, forteller designsjefen.
ENGMAN FORTELLER VIDERE at Nornäs-serien er utviklet for optimal utnyttelse av trevirket, med minimum av avfall. Formålet med serien er å gi kundene en god naturfølelse. Derfor er naturlige kvister og merker i treverket beholdt, slik at hvert enkelt møbel fremstår som noe helt unikt, og samtidig vil beholde sitt særtrekk også gjennom mange års bruk.
Kolleksjonen gir et lyst og naturlig uttrykk for hjemmet, i en tidløs skandinavisk stil som reflekter IKEAs identitet.
- Under slagordet «Ta med en liten
Gå til mediet- Jeg mener at både skog- og trenæringen og møbelindustrien ellers bør la seg inspirere av det IKEA har gjort gjennom prosjektet New Generation Pine. Prosjektet har blitt en plattform som benyttes i produktutviklingene mot våre nye markedssegmenter, der tre er svært viktig. Måten vi gjorde det på, var å involvere alle relevante aktører fra hele verdikjeden, helt fra skogbruker til produktutvikler og designere, forteller Engman.
SOM ET RESULTAT AV SATSINGEN ble saktevoksende, svensk furu relansert til møbelserien Nornäs. Den nye kolleksjonen retter seg mot en helt ny generasjon av unge voksne. IKEA ønsker at unge og urbane mennesker skal ta den svenske naturen med seg inn i boligene i byene.
- Med Nornäs gikk IKEA tilbake til våre opprinnelige røtter, og vi introduserte skjønnheten som kan skapes av naturlig furu for en ny generasjon. Utgangspunktet var å ta ut saktevoksende lokal, lys, furu som blir nøye sortert ut fra skogene i Nord-Sverige. Dette benyttes i kombinasjon med moderne skandinavisk designutvikling og høy miljøbevissthet. At tømmeret vi benytter vokser sakte, betyr at vi får en råvare som er ekstremt slitesterk og som gir oss mulighet til å designe møbler som gir et slankere og lettere designuttrykk, forteller designsjefen.
ENGMAN FORTELLER VIDERE at Nornäs-serien er utviklet for optimal utnyttelse av trevirket, med minimum av avfall. Formålet med serien er å gi kundene en god naturfølelse. Derfor er naturlige kvister og merker i treverket beholdt, slik at hvert enkelt møbel fremstår som noe helt unikt, og samtidig vil beholde sitt særtrekk også gjennom mange års bruk.
Kolleksjonen gir et lyst og naturlig uttrykk for hjemmet, i en tidløs skandinavisk stil som reflekter IKEAs identitet.
- Under slagordet «Ta med en liten