Det er ikke mangel på nyheter om kutt, krisepakker og behjelpelige tiltak som skal lette hverdagen for folk flest om dagen.
Nettselskapene er intet unntak. Flere av dem har siste tiden gått ut med «gladnyheten» om at de melder seg på den nasjonale dugnaden ved å kutte nettleia di med 30 prosent i månedene fremover.
Det de ikke forteller er at dette er penger som de har tatt inn for mye fra deg som kunde allerede. Dette er de pålagt å gi tilbake i form av redusert nettleie, eller ved at «rabatten» vil bli krevd inn igjen på et senere tidspunkt i form av høyere nettleie.
Derfor synes vi i Huseierne at ordlyden som brukes er mildt sagt misvisende! Det er selvsagt fint for mange at det kuttes akkurat nå, men det er viktig å ikke skape et inntrykk av at det gjøres for andre grunner enn det som er tilfellet.
Kutter i nettleia for å hjelpe kundene
Gudbrandsdal Energi Nett er bekymret for at mange privatkunder og bedrifter vil få likviditetsutfordringer som følge av korona-epidemien, kan vi lese i en pressemelding sendt ut 19. mars; «For oss er det viktig å gjøre det vi kan for å hjelpe alle våre kunder i den vanskelige situasjonen. GE Nett vil bidra i den nasjonale dugnaden gjennom å redusere nettleia for alle nettkunder med ca. 30 % for perioden mars, april og mai.»
Tinn energi er ikke dårligere, og melder dagen etter; «Vi mottar