Matjournalistene i avisene må også vurdere tilgjengeligheten når de anmelder restauranter, mener Rina Wesenberg. Standard skrift Stor skrift Rina Wesenberg åpner døren med trykknappen som er montert passe høyt.
Manøvrerer rullestolen inn døren.
Får akkurat plass mellom de andre gjestene for å komme bort til det innerste bordet.
Wesenberg er blant dem som leser restaurantanmeldelser iblant.
I dagsaviser, på nettaviser og på blogger har stadig flere skribenter - både anonyme og navngitte - meninger og råd om spisesteder.
Det de fleste ikke forteller, er om du i det hele tatt kommer inn. Universell utforming og tilgjengelighet er sjelden en del av anmeldelsen.
- Jeg er jo interessert i at det skal stå noe om hvor tilgjengelig en restaurant er. Om det er trappefri inngang, for eksempel. Det gjør det jo i boligannonsene, blant annet, sier Rina Wesenberg.
Jeg er jo interessert i at det skal stå noe om hvor tilgjengelig en restaurant er. Om det er trappefri inngang, for eksempel.
Hun har kontaktet aviser og foreslått tilgjengelighet som en del av restaurantanmeldelsene.