Byggfakta
09.03.2021
Dobbeltspor Venjar - Langset ved Eidsvoll er en viktig brikke i Intercity-utbyggingen på Østlandet, som skal gi kortere reisetid, bedre punktlighet, knutepunktutvikling og plass til flere tog.
- Målsettingen til Bane NOR er klar, og til tross for store utfordringer med Covid19-situasjonen og krevende grunnforhold klarer NCC som hovedentreprenør på strekningen fra Venjar til Eidsvoll å holde framdriftsplanen, bekrefter assisterende prosjektleder Marcus Olsson overfor Byggfakta.
EN MILLION KUBIKKMETER MASSER
Prosjektet utføres i en hovedentreprise og kontraktsummen er på 1,625 milliarder kroner pluss moms. Strekningen Venjar - Eidsvoll nord er ni kilometer, og omfatter rundt fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon. Nord for Eidsvoll stasjon skal det bygges ytterligere fire kilometer med nytt spor. Det skal også bygges en løsmassetunnel på 380 meter, flere jernbanebruer og kulverter og jernbanetekniske tilpasninger på Eidsvoll stasjon. Totalt flyttes det over en million kubikkmeter masser på anlegget. Anleggsarbeidene skjer tett på eksisterende jernbanespor i drift, og Eidsvoll stasjon er også i drift gjennom hele byggeperioden. Etter planen skal det nye dobbeltsporet tas i bruk høsten 2022 og kontraktarbeidene skal være fullført sommeren 2023.
NYTT DOBBELTSPOR
Totalt er den nye strekningen på 13,5 kilometer. Her blir det sju korte bruer i tillegg til Minnevik bru, som blir på 836 meter. Det etableres én løsmassetunnel og to korte tunneler. NCC sin del av prosjektet er på totalt 9 kilometer. Hæhre Entreprenør er godt i gang med sin del av prosjektet, som er 4,5 km nytt dobbeltspor fra Eidsvoll til Langset. I prosjektet ligger også bygging av Norges lengste jernbanebru - Minnevika bru på 836 m, samt en del mindre konstruksjoner og bruer. Jobben utføres i arbeidsfellesskap med PNC Norge, og har en kostnadsramme på 2,2 milliarder kroner. Minnevika bru skal bygges på svevende pæler over Minnevika. Parsellen fra Eidsvoll nord til Langset planlegges tatt i bruk høsten 2023. Hele prosjektet har en ramme på 6.7 milliarder kroner. Når dobbel
Gå til medietEN MILLION KUBIKKMETER MASSER
Prosjektet utføres i en hovedentreprise og kontraktsummen er på 1,625 milliarder kroner pluss moms. Strekningen Venjar - Eidsvoll nord er ni kilometer, og omfatter rundt fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon. Nord for Eidsvoll stasjon skal det bygges ytterligere fire kilometer med nytt spor. Det skal også bygges en løsmassetunnel på 380 meter, flere jernbanebruer og kulverter og jernbanetekniske tilpasninger på Eidsvoll stasjon. Totalt flyttes det over en million kubikkmeter masser på anlegget. Anleggsarbeidene skjer tett på eksisterende jernbanespor i drift, og Eidsvoll stasjon er også i drift gjennom hele byggeperioden. Etter planen skal det nye dobbeltsporet tas i bruk høsten 2022 og kontraktarbeidene skal være fullført sommeren 2023.
NYTT DOBBELTSPOR
Totalt er den nye strekningen på 13,5 kilometer. Her blir det sju korte bruer i tillegg til Minnevik bru, som blir på 836 meter. Det etableres én løsmassetunnel og to korte tunneler. NCC sin del av prosjektet er på totalt 9 kilometer. Hæhre Entreprenør er godt i gang med sin del av prosjektet, som er 4,5 km nytt dobbeltspor fra Eidsvoll til Langset. I prosjektet ligger også bygging av Norges lengste jernbanebru - Minnevika bru på 836 m, samt en del mindre konstruksjoner og bruer. Jobben utføres i arbeidsfellesskap med PNC Norge, og har en kostnadsramme på 2,2 milliarder kroner. Minnevika bru skal bygges på svevende pæler over Minnevika. Parsellen fra Eidsvoll nord til Langset planlegges tatt i bruk høsten 2023. Hele prosjektet har en ramme på 6.7 milliarder kroner. Når dobbel


































































































