Første steg
09.10.2020
Barnehagene jobber mest med språk og fysisk aktivitet, viser forskning. Kunst og kultur er et av fagområdene de jobber minst med.
S pr k, kommunikasjon og tekst er fagområdet barnehagene sier de jobber mest med. Fire av ti barnehager jobber med dette fagområdet, mens sju av ti jobber med kropp, bevegelse og helse. Kunst, kultur og kreativitet er et av områdene de jobber minst med. Under halvparten av barnehagene sier de jobber med det. Bare tre av ti barnehager jobber med etikk, religion og filosofi. Det viser TFoUrapport 2019:2 fra Trøndelag Forskning og utvikling.
ØKT DE SISTE TI ÅRENE
Ifølge rapporten oppgir barnehagene at de øker arbeidsinnsatsen sin på alle fagområdene i løpet av de siste ti årene. Også på fagområdet kunst og kultur har de vært en jevn stigning fra 33 prosent i 2008 til 46 prosent i 2018.
Deler av TFoU-rapporten baserer seg på NOVA Rapport 1/2013: Kvalitet i barnehagen. Den viser at barnehagene jobbet 18 prosent med estetiske fag, mens de jobbet 82 prosent med sosial kompetanse i 2012. På annenplass kommer språk. Andelen barnehager som jobbet systematisk med estetiske fag, sank fra 50 prosent i 2004 til 33 prosent i 2008. Andelen har økt etter dette, men har ennå ikke nådd 2004-nivået.
Seniorforsker Linn Renée Naper ved Trøndelag Forskning og Utvikling sier de ikke har undersøkt årsaken til nedgangen, og forteller at de årlige barnehageundersøkelsene brukes av Utdanningsdirektoratet både til å evaluere ulike satsinger
Gå til medietØKT DE SISTE TI ÅRENE
Ifølge rapporten oppgir barnehagene at de øker arbeidsinnsatsen sin på alle fagområdene i løpet av de siste ti årene. Også på fagområdet kunst og kultur har de vært en jevn stigning fra 33 prosent i 2008 til 46 prosent i 2018.
Deler av TFoU-rapporten baserer seg på NOVA Rapport 1/2013: Kvalitet i barnehagen. Den viser at barnehagene jobbet 18 prosent med estetiske fag, mens de jobbet 82 prosent med sosial kompetanse i 2012. På annenplass kommer språk. Andelen barnehager som jobbet systematisk med estetiske fag, sank fra 50 prosent i 2004 til 33 prosent i 2008. Andelen har økt etter dette, men har ennå ikke nådd 2004-nivået.
Seniorforsker Linn Renée Naper ved Trøndelag Forskning og Utvikling sier de ikke har undersøkt årsaken til nedgangen, og forteller at de årlige barnehageundersøkelsene brukes av Utdanningsdirektoratet både til å evaluere ulike satsinger