Første steg
26.02.2021
Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.
Hvordan arbeider barnehager med barns seksuelle utvikling? I bacheloroppgaven Barns seksuelle utvikling ble fire pedagogiske ledere med alt fra 6 til 21 års erfaring intervjuet. De fleste pedagogene ser seksuell atferd hos barn, og på bakgrunn av sine erfaringer klarer de å skille vanlig og uvanlig seksuell atferd. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med egen kropp og utvikler bevissthet om egne og andres grenser (Rammeplan for barnehagen, 2017). For voksne kan seksualitet hos barn være et vanskelig tema, og mange har ikke kunnskap om vanlige og uvanlige seksuelle uttrykk blant barn.
BARNS SEKSUELLE UTVIKLING
Barns seksualitet skal sees i lys av normal utvikling og er en del av den mentale og fysiske helsen (Aasland, 2015). Barns seksuelle aktivitet handler om utforskning og medfører å undersøke egen og andres kropp, kle av seg og titte på hverandre (Skarpsno, 2013).
Seksualiteten utvikles i samspill med personene rundt oss (Aasland, 2015). God kroppskontakt gir bekreftelse på at berøring er godt, og gir barna anerkjennelse av egen kropp. Seksuell opphisselse er medfødt. Gutter vil merke at tissen blir stiv, mens jenter kjenner at det kiler og kribler i kjønnsorganet. Seksuell opphisselse er del av barnets selvforståelse. Reaksjoner fra omverdenen former barns forståelse av seksualitet, og reaksjoner fra voksne har stor betydning (Skarpsno, 2013). Barn trenger god, lovlig kroppskontakt og speiling fra nære omsorgspersoner. De trenger ord som beskriver sanseopplevelser og følelser, som ord for kjønnsorganer, seksualitet, forplantning og følelser (Aasland, 2015).
SEKSUELLE LEKER
Barna begynner tidlig å ta på seg selv og utforske kroppen, se likheter og forskjeller, leke doktorle
Gå til medietBARNS SEKSUELLE UTVIKLING
Barns seksualitet skal sees i lys av normal utvikling og er en del av den mentale og fysiske helsen (Aasland, 2015). Barns seksuelle aktivitet handler om utforskning og medfører å undersøke egen og andres kropp, kle av seg og titte på hverandre (Skarpsno, 2013).
Seksualiteten utvikles i samspill med personene rundt oss (Aasland, 2015). God kroppskontakt gir bekreftelse på at berøring er godt, og gir barna anerkjennelse av egen kropp. Seksuell opphisselse er medfødt. Gutter vil merke at tissen blir stiv, mens jenter kjenner at det kiler og kribler i kjønnsorganet. Seksuell opphisselse er del av barnets selvforståelse. Reaksjoner fra omverdenen former barns forståelse av seksualitet, og reaksjoner fra voksne har stor betydning (Skarpsno, 2013). Barn trenger god, lovlig kroppskontakt og speiling fra nære omsorgspersoner. De trenger ord som beskriver sanseopplevelser og følelser, som ord for kjønnsorganer, seksualitet, forplantning og følelser (Aasland, 2015).
SEKSUELLE LEKER
Barna begynner tidlig å ta på seg selv og utforske kroppen, se likheter og forskjeller, leke doktorle