Tidenes største forskningsprosjekt om norske barnehager (GoBan) forteller oss at våre barnehager ikke er så perfekte som alle har trodd.
Under PBLs barnehagedebatt på Arendalsuka, avslørte forsker i GoBan, Elisabeth Bjørnestad nye resultater fra prosjektet.
Forskningen viser at det er stor forskjell på interaksjonen mellom voksne/barn og barn/barn når det er en pedagogisk leder til stede og når det ikke er det. Dette gjelder barn mellom null og tre år. På en skala fra en til sju, skårer barnehagene 3,7 poeng. 3,5 er kritisk og dermed ikke godkjent.
- Dette er ikke godt nok, konkluderer Bjørnestad.
Bedre med pedagogisk leder
- Resultatene viser at pedagogisk leders nærvær utgjør en forskjell. Når det gjelder å være nær og tilstede med barna, å lytte og snakke med dem, sier Bjørnestad.
En pedagogisk leder hjalp også barna å forstå språk bedre.
- Pedagogisk leder må være tilstede for at det skal være mulig å jobbe med den nære relasjonen. Barnehagelærere har


































































































