Har designere makt til å påvirke våre holdninger til kjønn og mangfold? Ja, mener Nina Lysbakken, doktorgradsstipendiat ved Arkitektur og designhøgskolen i Oslo (AHO).
- Jeg er opptatt av hvordan designet henger sammen med designerens syn på verden. Grunnleggende tanker og ideer kan komme til uttrykk gjennom alt fra bilder og titler i aviser til designkonsepter på nett, forteller Lysbakken.
Lysbakken forsker på hvilke muligheter som ligger i å designe kommentarforum på nett og har nylig publisert en artikkel om kjønn og makt i avis- og magasindesign. Hun mener stereotypiske fremstillinger av kvinner i media, er et resultat av mer eller mindre bevisste holdninger.
Vakre kvinner, modige menn
- Ta for eksempel bilder i dameblader. Her blir kvinner ofte fremstilt som strålende vakre, søte og snille, eller sexy og poserende. Også når de har jobber som krever at de tar modige valg og er tydelige, sier hun.
Nina Lysbakken mener vi trenger et større mangfold av måter å presentere kvinner og kvinners historier på. Foto: Ivan Brodey
Lysbakken bruker et bilde Morten Krogvold har tatt av samfunnsdebattanten Kadra Yusuf, som eksempel i artikkelen sin.
- Bildet av Yusuf kommuniserer mye gjennom hvordan hun fremstår; som tydelig, kritisk og modig. Hun er avbildet i sort-hvitt, fra siden, alvorlig og rak i ryggen, sier hun.
- For meg som designer er det for eksempel ikke like lett å finne et godt illustrasjonsbilde av en kvinnelig leder som ser kynisk og arrogant ut, som å finne et tilsvarende bilde av en mann. Dette handler om hvordan fotografer ser verden, og også om bildebanker. Det er mange ledd i prosessen som påvirker hvordan kjønn fremstilles i vår tid.
Hun mener designeren kan påvirke kulturen til å være mer eller mindre kjønnet.
- Det gjelder både for gutter og jenter. De virkemidlene man bruker til å appellere til gutter er like kjønnet som de man benytt