AddToAny

Derfor blir de meritterte undervisere

Derfor blir de meritterte undervisere
Komitéen som vurderte de 37 søknadene har gitt denne begrunnelsen for at det var disse 9 søkerne som nådde opp denne gangen. Henning Fjørtoft Fjørtoft har om lag ti års erfaring fra undervisning i høyere utdanning.
Han har spesielt utmerket seg med å ta i bruk digital teknologi og viser en tydelig utvikling med overgang fra tradisjonelle forelesninger til bruk av video og omvendt undervisning. Han har utviklet et bredt repertoar av teknologiske løsninger basert på studentaktive arbeidsmåter. Han dokumenterer også utstrakt bruk av varierte vurderingsformer. Fjørtoft viser en vitenskapelig tilnærming til undervisningsoppdraget. Han har et kognitivt utgangspunkt, men bygger også på at «studentenes ekspertise utvikles i et læringsfellesskap». Han er særlig interessert i begrepslæring for faglig læring og literacy, og han presenterer seg overbevisende når det gjelder vurderingens plass i læringsarbeidet. Han har publisert en artikkel om kvalitet i vurdering, to lærebøker samt kapitler i lærebøker. Fjørtoft overbeviser gjennom sitt reflekterte tilbakeblikk som oppsummerer det han står for som underviser. Gjennom sin involvering i en rekke prosjekter viser Fjørtoft et grunnleggende og vedvarende engasjement i arbeid med pedagogisk utvikling. Han dokumenterer fem større utviklingsarbeid som han har koordinert eller bidratt til.

Jan Frode Hatlen

Hatlen har en relativt kort karriere i høyere utdanning, men på denne tiden har han tatt mange og gode initiativ til utvikling av undervisning. Som eksempler kan nevnes samarbeidslæring i historie, digital eksamen og arbeid med innovative læringsarealer. Han fremstiller dette på en svært troverdig måte og bruker teori og forskning til å diskutere retning. Det kan spores en tydelig utvikling over tid. Hatlen har avgjort en vitenskapelig tilnærming til undervisningsoppdraget og viser en god bruk av forskning og teorier om læring til å diskutere erfaringer og utvikling. Han dokumenterer utstrakt formidling gjennom blogg og videoer, samt gjennom mer tradisjonelle kanaler som foredrag og konferansepapers. Hatlen har siden 2013 ledet lektorprogrammet i historie og har nylig gått over i rollen som leder av Forvaltningsutvalget for lektorutdanningen ved NTNU. I tillegg dokumenterer han erfaring som leder av pedagogiske utviklingsprosjekter. Det foreligger

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt