Geofencing er en teknologi som, kort fortalt, går ut på å definere en geografisk sone på et digitalt kart. Ved hjelp av sendere og mottakere i kjøretøy kan man sende informasjon om for eksempel trafikkregler og ulykker direkte til biler i området.
Biltrafikk i byene er en stor samfunnsutfordring som går utover effektivitet, sikkerhet og miljø. Nå ønsker Statens vegvesen å se nærmere på mulighetene såkalt geofencing gir for veiprising i lavutslippssoner. Dette er et område hvor forurensende biler må betale et gebyr for å ferdes, ifølge nettsidene til Oslo kommune.
Sintef er med som partner i prosjektet og skal bidra til utvikling av selve teknologien og vurdere hvilken nytte den kan ha for trafikanter og for samfunnet.
De som er med i prosjektet skal nå i gang med å teste hvordan informasjon om lavutslippssoner og tilhørende takster påvirker valgene til føreren i en hybridbil. Informasjonen skal sendes direkte til en skjerm i bilen.