Natur & miljø
10.11.2021
Byene våre kan planlegges slik at transporten blir mer miljøvenning, og mindre skadelig. Kollektivtrafikk kan fungere, også i mindre byer. Og vi må bygge byene tettere.
Det mener by- og transportforsker Aud Tennøy. Hun er forskningsleder for byutvikling og bytransport hos Transportøkonomisk institutt, og har forsket på dette i en årrekke.
Det er få ting som får hjertet til å slå raskere hos folk enn diskusjonene om hvordan vi skal forflytte oss i våre byer. I Oslo har «bilfritt byliv», E18-utbyggingen, trikk, t-baneutbygginger, sykkelveier og elsparkesykler sørget for en konstant strøm av stoff til lokale og nasjonale medier. I Bergen er det bybanen som får det til å bruse mest, mens veiprosjekter som Hordfast og tunnel under Ulriken, og de evige køene og forurensningen på Danmarksplass også får plass i rampelyset. Trondheim har Byåstunnelen, trikk, superbuss og bilbegrensning i sentrum. Stavanger og Sandnes krangler om sykkelstamvei, bybane, tunneler og busstilbud. Og så videre.
- Hovedproblemet i byene våre er at bilen tar for mye plass. Både når den beveger seg, og når den står stille. Det gjelder uansett om bilene er selvkjørende, elektriske eller går på bensin eller diesel, forklarer Tennøy.
Kompakt bygging sparer transport og areal
For å motvirke denne utviklingen tar hun til orde for en bevisst fortetting av byene, samt satsning på gange, sykkel og kollektivtrafikk fremfor store, nye innfarts- og omkjøringsveier.
- Det er helt tydelig i vår og andres forskning at tette byer skaper mindre biltrafikk enn spredte byer, og at boliger, arbeidsplasser, handel og annet skaper mindre biltrafikk jo nærmere sentrum de ligger. Derfor
Gå til medietDet er få ting som får hjertet til å slå raskere hos folk enn diskusjonene om hvordan vi skal forflytte oss i våre byer. I Oslo har «bilfritt byliv», E18-utbyggingen, trikk, t-baneutbygginger, sykkelveier og elsparkesykler sørget for en konstant strøm av stoff til lokale og nasjonale medier. I Bergen er det bybanen som får det til å bruse mest, mens veiprosjekter som Hordfast og tunnel under Ulriken, og de evige køene og forurensningen på Danmarksplass også får plass i rampelyset. Trondheim har Byåstunnelen, trikk, superbuss og bilbegrensning i sentrum. Stavanger og Sandnes krangler om sykkelstamvei, bybane, tunneler og busstilbud. Og så videre.
- Hovedproblemet i byene våre er at bilen tar for mye plass. Både når den beveger seg, og når den står stille. Det gjelder uansett om bilene er selvkjørende, elektriske eller går på bensin eller diesel, forklarer Tennøy.
Kompakt bygging sparer transport og areal
For å motvirke denne utviklingen tar hun til orde for en bevisst fortetting av byene, samt satsning på gange, sykkel og kollektivtrafikk fremfor store, nye innfarts- og omkjøringsveier.
- Det er helt tydelig i vår og andres forskning at tette byer skaper mindre biltrafikk enn spredte byer, og at boliger, arbeidsplasser, handel og annet skaper mindre biltrafikk jo nærmere sentrum de ligger. Derfor


































































































